حل مشکل زوجین با فراگیری مهارت گفتگویی و جنسی

دکتر فرج حسینیان، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص به سیناپرس گفت: متاسفانه هم اکنون روابط کلامی و گفتگویی میان زوج ها به شدت تضعیف و عدم استحکام خانواده ها به شکل جدی در سطح جامعه مطرح شده است. این مساله مخصوصا در شهرهای بزرگ مانند تهران بیشتر مشاهده می شود.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در حال حاضر از هر 4 ازدواج ثبت شده در پایتخت، یک مورد به جدایی، 2 مورد به طلاق عاطفی، درگیری ها، تنش ها و مشکلات درون خانوادگی منجر می شود. تنها یک مورد از ازدواج ها فرایند سالم درون خانوادگی را دارند. این امر نشان می دهد که اکنون ما در گفتگوی درون خانوادگی دچار معضل هستیم.

این روان شناس اظهارداشت: عمده ترین مشکل و معضلی که اکنون ما در بحث روابط زوجین داریم، مربوط به ارتباط کلامی آنهاست. اغلب زوج ها به دلیل عدم مهارت گفتگو، در حین صحبت کردن با یکدیگر دچار سوء تفاهم شده و تنها پس از چند کلام، کارشان به دعوا و مرافعه ختم می شود. این درحالی است که زوجین باید مهارت های گفتگو را فرا بگیرند. آنها باید بدانند از کدام کلمات استفاده و از بکارگیری چه کلامتی پرهیز کنند.

وی بیان داشت: متاسفانه مهارت های کلامی نه تنها در کانون خانواده بلکه در سیستم آموزشی و اجتماعی و همچنین رسانه های ملی( مانند تلویزیون) نیز آموزش داده نمی شوند.

حسینیان یادآور شد: اگر قصد ما کاهش میزان آمار طلاق جامعه است، باید مهارت های گفتگویی و حتی  مهارت های جنسی زوجین را بیشتر آموزش دهیم؛ مهارت هایی که اکنون در جامعه ما جزو تابو هاست.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی درگفتگو با سیناپرس خاطرنشان کرد: منظور از بحث سلامت جنسی، گسترش فحشا نیست. اکنون برخی از زوجین در بحث ارتباط جنسی شان دچار توهماتی هستند، مطالبی را شنیده یا در اینترنت خوانده اند یا حتی در برخی از فیلم ها دیده اند اما به دلیل اینکه این مباحث در کشورمان تابوست و نمی توانند با کسی پیرامون این مساله حرف بزنند، در روابط شان دچار مشکل شده اند.

گاهی اوقات بسیاری از زوجین در آستانه جدایی و طلاق از یکدیگر بوده اند اما پس از چند جلسه مشاوره و فراگیری مهارت های گفتگویی و جنسی، 90 درصد مشکل شان برطرف شده است.

به گزارش سیناپرس، به گفته وی متاسفانه هم اکنون حوزه آموزش مهارت های گفتگویی و سلامت روان در جامعه به صورت ساختار یافته و منسجم فعالیت نمی کند به همین دلیل در جامعه دچار چنین مشکلاتی هستیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا