کاهش آلودگی هوا بر سلامتی به سرعت تاثیرگذار است

براساس یافته‌های موجود مطالعه جدید منتشر شده در مجله انجمن قفسه سینه آمریکا، کاهش آلودگی هوا تأثیرات سریع و چشمگیر بر سلامتی، پیامدهای بهداشتی شگرف و همچنین کاهش عوارض ناشی از آن را به همراه دارد.

مطالعه کمیته انجمن‌های بین‌المللی تنفسی(FIRS) مداخلاتی را بررسی کرده است که باعث کاهش آلودگی هوا از منبع آن شده‌اند و به نتایج و زمان وقوع نتایج در چندین محیط نگاه کرده و دریافته است که پیشرفت‌های بهداشتی قابل توجهی در پی دارند.

به عنوان مثال، در یک هفته ممنوعیت استعمال دخانیات در ایرلند، شاهد کاهش ۱۳ درصدی مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات، کاهش ۲۶ درصدی بیماری قلبی(سرخرگ کرونری)، کاهش ۳۲ درصدی سکته مغزی و کاهش ۳۸ درصدی بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) بودند. جالب اینجاست که بیشترین مزایا در این مورد در بین افراد غیرسیگاری رخ داده است.

بیماری سرخرگ تاجی یا بیماری شریان کرونری(CAD) نوعی بیماری فراگیر قلبی است. این بیماری به خصوص در جوامع پیشرفته و به خصوص در سنین بالا قربانیان زیادی می‌گیرد.

بیماری مزمن انسدادی ریه که به نام‌های دیگری همچون بیماری مزمن انسدادی شُش و بیماری مزمن انسدادی مسیر هوایی معروف است، نوعی بیماری انسدادی ریوی است که با محدود بودن علامت مسیر هوایی به صورت مزمن شناسایی می‌شود. این بیماری به مرور زمان بدتر می‌شود. اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری شامل مواردی همچون تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط سینه است. بیشتر افرادی که برونشیت مزمن دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. معمول‌ترین عامل ایجاد آن نیز استعمال دخانیات است، البته عوامل دیگری همچون آلودگی هوا و وراثت نیز نقش کمتری در ایجاد آن دارند. در کشورهای در حال توسعه، یکی از منابع اصلی آلودگی هوا، آتش‌های خوراک‌پزی و بخاری‌هایی است که تهویهٔ مناسبی ندارند. در صورتی که افراد به صورت مداوم در معرض این عوامل تحریک‌کننده باشند، ریه‌های آن‌ها دچار التهاب و واکنش همراه با آماس می‌شود که ناشی از تنگ شدن مسیرهای هوایی کوچک و بافت ریوی موسوم به آمفیزم است. تشخیص این بیماری بر اساس تنگی نفس صورت می‌گیرد که میزان آن با آزمایش‌های عملکرد ریه اندازه‌گیری می‌شود. بر خلاف بیماری آسم، تنگی نفس در این بیماری با استفاده از دارو کاهش نمی‌یابد.

پلورزی نیز به‌ معنی التهاب و تحریک پرده جَنب است. پلورزی خود یک بیماری نیست، بلکه عارضه‌ای است که ممکن است نشانه بیماری‌های گوناگونی باشد. پلورزی به دو صورت پلورزیِ خشک و پلورزیِ مرطوب ظاهر می‌شود. پلورزی مرطوب با تجمع مایع در بین دو لایهٔ پرده جنب همراه است. درد قفسه سینه و کتف و شانه به همراه تنگ نفس و سرفه از علائم عمده آن است و درد با تنفس عمیق و سرفه تشدید می‌یابد. 

"دین شرافناگل" سرپرست این مطالعه گفت: ما می‌دانستیم که در کنترل آلودگی هوا مزایا و فوایدی وجود دارد، اما میزان زیاد و مدت زمان نسبتاً کوتاه آن برای تحقق، چشمگیر بود. یافته‌های ما حاکی از اثرات تقریباً فوری و قابل ملاحظه پیامدهای بهداشتی ناشی از کاهش آلودگی هوا است.

وی افزود: مهم است که دولت‌ها دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی(WHO) در خصوص آلودگی هوا را بلافاصله اتخاذ و اجرا کنند.

در ایالات متحده، بسته شدن ۱۳ ماهه کارخانه فولاد در ایالت یوتا منجر به کاهش میزان بستری شدن در بیمارستان‌ها بر اثر بیماری‌های ذات الریه، پلورزی، برونشیت و آسم تا نصف شد و غیبت دانش آموزان در مدارس ۴۰ درصد کاهش یافت و مرگ و میر روزانه به ازای کاهش هر ۱۰۰ میکروگرم در مترمکعب یک آلاینده، ۱۶ درصد کاهش یافت.

همچنین زنانی که در این مدت باردار بودند، کمتر به زایمان زودرس مبتلا شدند.

از طرف دیگر، یک تغییر ۱۷ روزه در حمل و نقل در شهر آتلانتا ایالت جورجیا در طول بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ شامل بستن قسمت‌هایی از این شهر برای کمک به ورزشکاران، نه تنها باعث شد تا ورزشکاران به موقع به مسابقات خود برسند، بلکه موجب کاهش شدید آلودگی هوا در این شهر نیز شد.

پس از این رویداد، در چهار هفته بعدی، مراجعه کودکان به دلیل ابتلا به آسم به درمانگاه‌ها بیش از ۴۰ درصد و بستری شدن در بخش اورژانس ۱۱ درصد کاهش یافت. بستری در بیمارستان به علت آسم نیز در حالت کلی ۱۹ درصد کاهش یافت.

همین طور هنگامی که چین محدودیت‌هایی را برای کارخانه‌ها و مسافرت مردم طی بازی‌های المپیک پکن وضع کرد، بیماری‌های ریه طی دو ماه بهبود یافت و مراجعه به پزشک به علت آسم کمتر شد و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی کاهش یافت.

علاوه بر اعمال سیاست‌های کاهش آلودگی هوا در سطح شهری، کاهش آلودگی هوا داخل منازل نیز منجر به فواید سلامتی فوری بر اهالی خانه می‌شود.

به عنوان مثال در نیجریه، مادران بارداری که اجاق‌های آشپزخانه استاندارد داشتند که هوای داخل خانه را آلوده نمی‌کردند، پس از طی کردن دوره بارداری ۹ ماهه خود شاهد افزایش وزن نوزاد هنگام تولد، سن حاملگی بیشتر در زمان زایمان و میزان مرگ و میر کمتر ناشی از تولد زودرس بودند.

این گزارش همچنین تأثیر سیاست‌های زیست محیطی را از نظر اقتصادی بررسی کرده است و نشان داد که ۲۵ سال پس از تصویب قانون هوای پاک توسط سازمان حفاظت محیط زیست این کشور، مزایای سلامتی حاصل از آن موجب صرفه جویی ۲ تریلیون دلاری شده و به عنوان یکی از مؤثرترین سیاست‌های بهداشت عمومی در همه زمان‌ها معرفی شده است.

با تصویب این قانون، میزان انتشار آلاینده‌های اصلی نظیر گوگرد اکسید، نیتروژن اکسید، کربن مونوکسید، ترکیبات آلی فرار و سرب بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ به میزان ۷۳ درصد کاهش یافته است در حالی که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

دکتر "شرافناگل" با توجه به این یافته‌ها امیدوار شده است.

وی گفت: آلودگی هوا تا حد زیادی یک خطر جدی برای سلامتی است که می‌توان از آن جلوگیری کرد. رشد شهری، گسترش صنعتی شدن، گرم شدن کره زمین و دانش جدید در مورد مضرات آلودگی هوا، نیاز اضطراری به کنترل آلودگی را افزایش می‌دهد. خوشبختانه کاهش آلودگی هوا می‌تواند منجر به دستاوردهای سلامتی سریع و قابل توجه شود. این سیاست‌ها بر کل کشور تأثیر می‌گذارد و می‌تواند مرگ و میر را طی چند هفته کاهش دهد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا