روز جهانی چای

  • روز جهانی چای

۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) به‌عنوان روز جهانی چای معرفی شده است. برای اولین بار ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵ در هند این روز برای ایجاد آگاهی و همبستگی بین چایکاران هندی به عنوان روز چای در نظر گرفته شد. روز جهانی چای با هدف جلب  توجه دولت‌ ها و شهروندان در سراسر جهان به تاثیر تجارت جهانی چای بر زندگی کارگران و تولید کنندگان برگزار می‌شود و درخواست‌هایی مانند حمایت از قیمت و تجارت منصفانه در این روز مطرح می‌شود.

روز جهانی چای در حال حاضر در کشورهای بزرگ تولید کننده چای از جمله در سریلانکا، بنگلادش، نپال، اندونزی، مالزی، ویتنام، کنیا، اوگاندا و… گرامی‌داشته می‌شود.محققان در پژوهشی تازه متوجه شدند که چای سیاه از طریق یک مکانیسم ویژه توسط میکروبیوم‌های روده، ممکن است در سلامت و کاهش وزن انسان نیز نقش داشته باشد.

این محققان هم‌چنین دریافته‌اند پلی‌فنول‌های چای سبز موثرتر هستند و ازآنجا که مواد شیمیایی چای سبز در خون و بافت بدن جذب می‌شوند، در مقایسه با چای سیاه، برای سلامتی مفیدتر است.

  • تولد هانری آنتوان بکرل

هانری آنتوان بکرل  متولد ۱۵ دسامبر ۱۸۵۲ بود. فیزیک‌دان فرانسوی و یکی از کاشفان پدیده پرتوزایی بود.بکرل در سال ۱۸۹۶ در حالی‌که مشغول بررسی خاصیت فسفرسانس در نمک‌های اورانیوم بود، پدیده پرتوزایی را کشف کرد.

در ۱۹۰۳ همراه ماری کوری و پیر کوری جایزه نوبل فیزیک را «به خاطر خدمات برجسته‌ای که با کشف پرتوزایی خودبه‌خودی» انجام داده بود، دریافت کرد. «بکرل» -واحد اندازه‌گیری پرتوزایی- به نام او است؛ دو چاله در ماه و مریخ هم به نام او نام‌گذاری شده‌اند.وی ۲۵ اوت ۱۹۰۸ (۵۵ سال) درگذشت.

  • تولد الکساندر گوستاو

الکساندر گوستاو ایفل متولد ۱۵ دسامبر ۱۸۳۲بود. وی  یک مهندس ساختمان، معمار و متخصص سازه‌های فلزی فرانسوی بود. شهرت وی به جهت طراحی برج ایفل است.او  ۲۷ دسامبر ۱۹۲۳ درگذشت.

  • درگذشت ولفگانگ ارنست پاولی

ولفگانگ ارنست پاولی  متولد ۲۵ آوریل ۱۹۰۰ وین، اتریش بوذد.وی فرزند ولفگانگ پاولی استاد شیمی (او و پدرش هم نام بودند) و پسر تعمیدی ارنست ماخ فیزیکدان بزرگ بود.  خود او فیزیکدان بلندپایه اتریشی/سوئیسی بود. مهم‌ترین کار وی کشف اصل طرد است. پاولی سال ۱۹۴۵ جایزه نوبل فیزیک را به دست آورد.وی ۱۵ دسامبر ۱۹۵۸ زوریخ، سوئیس درگذشت.

  • درگذشت والت دیزنی

والتر الیاس «والت» دیزنی  متولد ۵ دسامبر ۱۹۰۱بود. وی یک تاجر، کاریکاتوریست، پویانما، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، کارآفرین و صداپیشه آمریکایی بود. او یکی از چهره‌های سرشناس صنعت انیمیشن آمریکا و سراسر جهان، به عنوان یک نماد بین‌المللی و بشردوست شناخته شده‌است که به‌خوبی در طول فعالیت‌هایش درقرن بیستم همگان او را می‌شناسند.او ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا