اجازه شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ داده نمی شود

در حالی که ایران خودرو پیش فروش ۴ مدل خودرو با استاندارد یورو ۴ را از امروز ( شنبه ۲۳ آذرماه ) آغاز کرده اما سازمان محیط زیست اجازه شماره‌گذاری این خودروها را نمی‌دهد.

داریوش گل‌علیزاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس قانون هوای پاک خودروهای سواری بنزینی چه تولید داخل و چه وارداتی باید از ابتدای سال ۹۹ استاندارد یورو ۵ داشته باشند. ایران خودرو امروز پیش فروش چهار مدل خودرو از جمله سمند، پژو پارس ، ۲۰۷ و دنا که اکنون یورو ۴ هستند را آغاز کرده، این در حالی است که این خودروها هنوز مجوز استاندارد یورو ۵ را از سازمان محیط زیست دریافت نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون هوای پاک فروش خودروهایی که مجوز سازمان محیط زیست را مبنی بر تطابق با استاندارد یورو ۵ نداشته باشند، ممنوع است. همچنین بر اساس دستورالعمل فنی این قانون قرار بود از ابتدای فروردین سال ۹۸ خودروهای سواری بنزینی یورو ۵ شوند که اجرای آن یک سال به تعویق افتاد و به ابتدای ۹۹ موکول شد اما امروز شاهد پیش فروش خودروهای با استاندارد یورو ۴ هستیم که تحویل آن‌ها در آذرماه ۹۹ خواهد بود.

گل‌علیزاده تصریح کرد: متاسفانه ایران خودرو تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز استاندارد یورو ۵ برای این محصولات خود به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نداده است و طبق قانون هوای پاک برای شماره‌گذاری خودروها ابتدا سازمان محیط زیست باید استاندارد آنرا تایید و به پلیس اعلام کند، در غیر اینصورت شماره گذاری صورت نخواهد گرفت و سازمان محیط زیست نیز تا زمانی که استاندارد یورو ۵ این خودروها پاس نشود اجازه شماره‌گذاری آن‌ها را نمی‌دهد.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته یک ماه پیش نامه‌ای به ایران خودرو ارسال کردیم و از آن‌ها خواستیم که درخواست خود را برای ارتقاء به سازمان بدهند اما اقدامی نکردند، امروز هم در یک نامه دیگر ممنوعیت پیش فروش این خودروها را اعلام کردیم.

وی تاکید کرد: خودرو سازان هنوز تا پایان سال فرصت دارند و می‌توانند درخواست خود را برای اخذ مجوز استاندارد یورو ۵ به سازمان محیط زیست ارسال کنند در غیر اینصورت قطعا با پیش فروش تعهداتی ایجاد می‌شود که در زمان شماره‌گذاری این خودروها با خیل عظیمی از مردم مواجه خواهند شد که مشکل شماره‌گذاری دارند.

گل علیزاده گفت: البته بخشی از تولیدات خودروسازان استاندارد یورور ۵ است اما این چهار خودرویی که پیش فروش آن‌ها از امروز آغاز شده، استاندارد یورو ۴ دارند. بنابراین حتی اگر بخواهند ابتدا پیش فروش کنند و بعد استاندارد یورو ۵ را اعمال کنند ممکن است طبق ضوابط تعیین شده نباشد و سازمان محیط زیست آنرا تایید نکند بنابراین بهتر است تا زمان دارند اقدام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا