تخمین عمر طبیعی جانداران به وسیله ژنوم

محققان آژانس ملی علوم استرالیا روشی ساده برای پیش بینی عمر گونه های مختلف جانداران براساس ژنوم آنها ابداع کرده اند.

گروهی از محققان سازمان CSIRO  با بررسی ژنوم انسان متوجه شده اند حداکثر طول عمر طبیعی یک انسان ۳۸ سال است که با تغییراتی در شیوه زندگی و پیشرفت های پزشکی طی قرون افزایش یافته است.

 آنها همچنین کشف کرده اند طول عمر طبیعی یک مهره دار احتمالا براساس تراکم تغییرات دی ان ای های بدن آن تعیین می شود. دانشمندان توانستند با استفاده از همین روش طول عمر طبیعی گونه های منقرض شده مانند ماموت و نئاندرتال ها را بیابند. به گفته آنان طول عمر آنها ۳۷.۸ سال بوده است.

 بن مین یکی از  دانشجوی فوق دکترا و فعال در CSIRO در بیانیه مربوط به این تحقیق می گوید: دانش درباره طول عمر طبیعی گونه های مختلف برای حفظ آنها و تنوع زیستی حیاتی است. روش ما برای تخمین حداکثر طول عمر گونه ها براساس دی ان ای آنها است. اگر توالی ژنوم یک گونه مشخص شود، می توان طول عمر آن را مشخص کرد. تابه امروز  تخمین طول عمر بیشتر حیوانات وحشی به خصوص  پستانداران دریایی با عمر طولانی و ماهی ها چالش برانگیر بوده است.

 محققان روش جدید را براساس آزمایش ژنوم حیواناتی که طول عمر آنها مشخص است، کالیبره کردند. با استفاده از این روش مشخص شد طول عمر نهنگ Bowhead ۲۶۸ سال است که ۵۷ سال طولانی تر از تخمین کارشناسان است.

 به گفته مین طول عمر ماموت ۶۰ سال  بوده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا