تئوری زده شده‌ایم

دکتر منصور غلامی صبح امروز (شنبه، ۲۳ آذر) در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانش آموزی برگزاری این هفته را زمینه‌ای برای تشویق و تقدیر پژوهشگران دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن چنین مناسبت‌هایی فرصتی است تا جامعه را در جریان آنچه که در عرصه فناوری و پژوهش رخ می‌دهد ، قرار دهیم که براین اساس روزهای هفته با عناوینی نامگذاری شده است.

وی برگزاری نمایشگاهی در عرصه پژوهش و فناوری را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر و تصریح کرد: دیدن و بازدید از دستاوردهای این نمایشگاه هم برای جوانان و هم برای عامه مردم بسیار مناسب است چرا که از نزدیک مشاهده می‌کنند چه دستاوردهای از سوی پژوهشگران عرضه شده و این امر می‌تواند امید را به آنها تزریق کنند.

وزیر علوم با تاکید بر این که در حال حاضر فضای پرشتابی در حوزه فناوری شکل گرفته است، ادامه داد: این شروع کار است و ما نباید خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. ما در این حوزه دیر شروع کرده‌ایم ولی در بسیاری از حوزه‌ها مزیت رقابتی ایجاد کردیم به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های دانش بنیان کشور توان رقابتی با شرکت‌های خارجی دارند که این امر حتما خوشایند سلطه گران بازارها نیست.

غلامی در ادامه آموزش و پرورش را خاستگاه ظهور همه شخصیت‌های مهم جامعه دانست و ادامه داد: از این رو آموزش و پرورش یک رویشگاه و زمین پر نعمت است که در آن افکار و اندیشه‌ها و توانمندی‌ها رشد می‌کند.

وزیر علوم با تاکید بر این که نسل جوانی که در آموزش و پرورش رشد می‌کند در آینده جای تک تک مدیران و کارشناسان قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: اگر باور دارید که باید آینده ما بهتر از زمان حال باشد باید نسل آینده را بهتر از حال تربیت کنیم و این امری است که در دستان پر مهر معلمان است.

وی با بیان این که همه باید کمک کنیم تا مدارس کشور هماهنگ تر رشد کنند، یادآور شد: انسان از روز اول زندگی جست و جوگر است که بخشی از آن برای رفع نیازمندی‌ها است و این رویه پرسشگری نیز باید تقویت شود.

وزیر علوم با تاکید بر این که بی حوصله گری سرکوب گر رویه پرسشگری است، تاکید کرد: از این رو باید اصالت به پژوهشگری داده شود تا زمینه تحقیق و پژوهش تقویت شود.

غلامی یادآور شد: کمک به یافتن پاسخ مهمتر است و باید به کودکان آموزش دهیم که چگونه سوال طرح کنند و همچنین به آنها آموزش دهیم چگونه پاسخ سوالات خود را بیابند.

به گفته وی گاهی ممکن است یافتن یک سوال زمان طولانی طول بکشد ولی چون روش و سوال درست است قطعا پرسشگری به مقصد نهایی خود می‌رسد.

وزیر علوم با بیان این که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که سوالات بسیار جدی مطرح است، ادامه داد: تعدد سوالات، نتیجه گیری و پاسخ دادن به سوالات حیاتی است و این امر به غیر از ساماندهی در حوزه پژوهش اتفاق نخواهد افتاد.

غلامی با تاکید بر این که کشور در حوزه آموزش و پرورش دچار تحولات خوبی است، اظهار کرد: ممکن است که کنکور آموزش را تحت تاثیر قرار دهد ولی ما بسیار تئوری زده شده‌ایم به گونه‌ای که دانش آموزان و دانشجویان حجم زیادی از آموزش‌های تئوری را فرا می‌گیرند از این رو در حوزه تئوری بسیار سرآمد هستند ولی در تمرین عملی دانش آموزان  و دانشجویان کمتر فرصت یافته‌اند تا وارد عرصه‌های علمی شوند.

وی با بیان این که حرکت به سمت آموزش‌های عملی در دانشگاه‌ها آغاز شده است گفت: در حوزه پژوهش کارهای خوبی انجام شده به گونه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی اغلب مناصب مهم کشور خالی بود ولی دانشگاه‌ها در زمان کمتر از ۱۵ سال توانستند این مناصب‌ها را با فارغ التحصیلان داخلی پر کند.

وزیر علوم مرحله دوم حوزه پژوهش را توسعه تحصیلات تکمیلی دانست و یادآور شد: با توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها حوزه پژوهش نیز توسعه یافت به گونه‌ای که با برون دادهای علمی کشور در جایگاه ۱۶ دنیا و به زودی رتبه ۱۵ دنیا قرار گرفته است و این نشان می‌دهد که مراکز علمی کشور توان زیادی در توسعه علوم جدید مانند نانو، بیو ، هسته‌ای و دفاعی دارد.

وی با طرح این سوال که چه مقدار این پژوهش‌ها عملی شده است، اظهار کرد: مراکز علمی کشور از ۱۲ سال قبل به طور جدی درصدد پاسخ به این سوال بودند و فناوری‌های جدید را پیگیری کردند.

غلامی راه اندازی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای حمایت از توسعه فناوری را از دیگر اقدامات کشور در حوزه‌های عملی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در وزارت علوم و در کنار دانشگاه‌ها ایجاد شده است ولازم است تا جوانان کشور در جریان فعالیت این مراکز قرار گیرند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا