خوک‌ها کلید درمان آنفلوانزا

مطالعه‌ای که به سرپرستی دکتر الما تاشیلیان (Elma Tchilian)، رئیس گروه ایمونولوژی موکوس در موسسه پیربرایت (BBSRC-funded Pirbright Institute) انجام شد، نشان داده است که استفاده از واکسن‌های انسانی این بیماری در خوک‌های آلوده به ویروس همه‌گیر آنفولانزای خوکی H1N1 منجر به کاهش قابل‌توجه تعداد ویروس در این خوک‌ها می‌شود. در این مطالعات از واکسن‌های انسانی فصل آنفولانزای سال 2018 میلادی استفاده شد.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ویروس آنفولانزا در سراسر جهان به‌طور سالانه منجر به مرگ بیش از 650 هزار نفر شده و ارزیابی کارآیی انواع واکسن برای اطمینان از ارائه بهترین روش ایمن‌سازی و محافظت، بسیار حیاتی است.

به‌طورمعمول واکسن‌های سنتی که به‌عنوان تزریق به عضله بازو دریافت می‌شود، فقط به میزان 50 تا 60 درصد مؤثر بوده و فرد دریافت‌کننده واکسن هنوز درخطر ابتلا به ویروس آنفولانزا قرار دارد. مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد واکسن‌های آنفولانزا ضعیف شده زنده که در هنگام تلقیح با استفاده از اسپری بینی مصرف می‌شود، می‌توانند مصونیت بیشتری ایجاد کرده و بین 75 تا 80 درصد در کودکان مؤثر باشند.

در این میان استفاده از خوک‌ها در مطالعات پزشکی به این دلیل دارای اهمیت است که سیستم تنفسی خوک با انسان قابل‌مقایسه است و خوک و انسان نیز می‌تواند به ویروس آنفلوانزا A از زیرگروه‌های مشابه آلوده شوند. همچنین خوک‌ها ازنظر جسمی و فیزیکی ازجمله حوزه فیزیولوژیکی و آناتومیکی نسبت به پستانداران کوچکی که اغلب در مطالعه واکسن آنفلوانزا استفاده می‌شوند، بیشتر به انسان شبیه هستند.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود دریافتند که استفاده از واکسن ضعیف شده زنده فصل آنفولانزای 2017- 2018 که در بینی خوک‌ها و تنها برای یک‌بار اسپری شد، می‌تواند میزان ویروس H1N1 تولیدشده را کاهش دهد. به‌این‌ترتیب خوک‌هایی که واکسینه شده بودند، در هنگام ابتلا به آنفولانزا دارای میزان بسیار کمتری از ویروس‌ها فعال در بدن خود بودند.

از سوی دیگر در انجام آزمایش‌های مشابه با ویروس H3N2، دانشمندان قادر به تعیین میزان محافظت ایجادشده توسط واکسن نیستند زیرا برخی خوک‌ها به‌هیچ‌وجه به این نوع آنفولانزا آلوده نمی‌شوند. بااین‌حال، مطالعه آن‌ها نشان داد که مؤلفه واکسن H3N2 پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به مؤلفه H1N1 دارد. این یافته مطابق با مطالعات انسانی است و شواهد دیگری ارائه می‌دهد که بر اساس آن‌ها می‌توان امیدوار بود که خوک‌ها برای مطالعه عفونت ویروس آنفلوانزای انسانی A مفید باشند. در حقیقت این مصونیت طبیعی خوک‌ها در برابر این ویروس می‌تواند کلید یافتن روش قطعی درمانی این بیماری در انسان‌ها محسوب شود.

دکتر الما تاشیلیان در این رابطه اعلام کرد: «این واقعیت که استعمال یک دوز واحد از واکسن انسانی در آزمایش‌های انجام‌شده روی خوک‌ها، پاسخ‌های قابل‌ردیابی را کم کرده و منجر به کاهش تولید ویروس H1N1 در این حیوان می‌شود، نشان می‌دهد که خوک‌ها می‌توانند یک مدل مفید برای ارزیابی واکسن‌های فصلی در برابر آنفولانزای ویروس و مطالعه مکانیسم‌های مختلف این بیماری باشند که منجر به ظهور ویژگی‌های محافظتی و ایمنی در این حیوان می‌شود.»

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Immunology journal منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا