سکوت را به زندگی دعوت کنید

تمام ما از اهمیت آرامش و سکوت در محیط اطرافمان آگاه هستیم اما چقدر می کوشیم تا از سر و صدای بیش از اندازه به مکانی آرام و ساکت پناه ببریم؟

آرامش و سکوت در دنیای امروز که عصر جا به جایی و تکاپو است امری با ارزش و گرانبهاست. ما توسط صداهای گوناگونی در محیط اطرافمان احاطه شده ایم از بوق ممتد خودرو های در حال عبور گرفته تا صدای چرخش ماشین لباس شویی و صدای هدفون اطرافیانمان همه و همه باعث از میان رفتن آرامش ما می شوند.

البته از آنجایی که سر و صدای محیط اطراف ما قابل مشاهده نیست اثرات زیان بار آن را روی سلامتی خود احساس نمی کنیم. به گزارش سازمان سلامت جهانی 40% جمعیت اروپا در طول شب در معرض بیش از 55 دسی بل صدای بلند قرار دارند. این میزان نویز و سر و صدا باعث ایجاد اثرات ناخوشایندی در خواب افراد , تمرکز و خلاقیت آن ها و همچنین باعث افزایش فشار خون و مشکلات قلبی می شود.

با مطالعات انجام شده روی بیش از 2000 نفر در دپارتمان محیط زیست امور شهری مشخص شد بیش از 76% افراد احساس می کنند که سر و صدای موجود به میزان بسیار زیادی در کیفیت زندگی آن ها موثر است , همچنین اغلب این افراد معتقدند که هیاهوی محیط کارشان باعث کاهش کارایی آن ها در محل کارشان می شود.

چرا سکوت اهمیت دارد؟

فرایند تصمیم گیری نیازمند تمرکز و آرامش کافی است. همچنین خلاقیت و نوآوری در حل مسائل دشوار به میزان بسیار زیادی به آرامش افراد بستگی دارد. به گزارش موسسه سلامت ذهن و مغز 29% انسان ها استرس های بسیار زیادی را تجربه می کنند در حالی که 24% از آن ها دچار تشویش و اضطراب بوده و 17% از انواع افسردگی های مختلف رنج می برند.

نشستن در محیطی آرام و ساکت قبل از صرف صبحانه چه در محیط کار و چه در منزل یکی از کارهای بسیار موثر در کاهش اثرات سر و صدای محیط اطراف ما است. بعلاوه یوگا و مدیتیشن باعث کمتر شدن استرس افراد , فشار خون آن ها , درد های مزمن و خواب راحت می شود.

محققان و متخصصان علم پزشکی طی سالیان اخیر معجزه درمانی سکوت در کاهش استرس و مبارزه با پریشانی و افسردگی را بارها یادآوری کرده اند. موسسه NHS  هم اکنون برای معالجه بیماران خود استفاده از هنر قدیمی مدیتیشن و یوگا را تجویز می نماید دو هنری که در مبارزه با هیاهو و استرس نقش عمده ای ایفا می کنند. امروزه استفاده از یوگا و مدیتیشن بسیار فراگیر شده تا جایی که شرکت های بزرگی همانند گوگل کارمندان خود را ترقیب می کنند تا از این روش ها برای مقابله با هیاهوی محیط کارشان که باعث کاهش کارایی آن ها حین کار کردن می شود استفاده کنند.

قرار گرفتن در محیطی آرام باعث می شود تا بتوانیم عمیق تر به خود و اطرافیانمان بیندیشیم و با شناخت و درک بهتر از خود و محیط اطرافمان عملکرد بهتری در فعالیت های روزانه داشته باشیم.

در اغلب مواقع ما نمی توانیم از زنگ تلفن همراه , محیط کار شلوغ و پر ازدحام خود رهایی یابیم اما باید با انتخابی هوشمندانه حتی برای چند لحظه از این محیط پر استرس فاصله گرفته و آرامش و سکوت را تجربه کنیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا