تغییراقلیم حوزه هوانوردی را با چالش مواجه کرده

یکی از حوزه هایی که ناشی از وقوع پدیده تغییر اقلیم با چالش های متعددی مواجه شده است صنعت هواپیمایی و هوانوردی است به گونه ای که اثر تغییرات اقلیمی بر سفرهای هوایی امروزه به موضوعی جدی بدل شده  و خطوط هوایی بارها و بارها نگرانی خود را در این رابطه مطرح کرده اند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این پدیده با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر دنیا با آن درگیر است موضوع تغییرات اقلیمی است، گفت: این پدیده آثار جدی بر مسائل آب و هوایی گذاشته و به تبع آن صنعت هواپیمایی و هوانوردی هم از این تغییرات مستثنی نبوده است.

سحر تاج‌بخش ادامه داد: بنابراین، در چنین شرایطی کارایی و ایمنی هوایی از ضرورت بالایی برخوردار است که تحقق آن مستلزم شناخت آثار افزایش پدیده های حدی و رویدادهایی است که می تواند این حوزه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاده این است که با افزایش گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی زمین مقوله آب و هوا و حوزه های مربوط به آن با چالش های عمده ای مواجه شده اند. آنچه که در رابطه با پرواز هواپیماها به عنوان یکی از مولفه های حمل و نقل در گزارش های بین الدول تغییر اقلیم(IPCC) معرفی می شود، تولید گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسیدکربن است.

تاج‌بخش تصریح کرد: دی اکسیدکربنی که سوخت هواپیماها تولید می کند، اثر قابل ملاحظه ای روی گرمایش اتمسفر زمین می گذارد به گونه ای که مشاهده می شود در جو زمین تعادل بین اتمسفر، سطح زمین و آب های اقیانوس ها به هم خورده است.

وی عنوان کرد: این موضوع باعث شده که رخداد پدیده های حدی مانند سیلاب ها، طوفان ها و سایر مخاطراتی که ممکن است حوزه هوانوردی را تحت تاثیر قرار دهد، رخ دهد. از این رو، می توان گفت تغییر اقلیم به عنوان عامل بسیار مهمی در این حوزه مطرح است.

دی اکسیدکربنی که سوخت هواپیماها تولید می کند، اثر قابل ملاحظه ای روی گرمایش اتمسفر زمین می گذارد به گونه ای که مشاهده می شود در جو زمین تعادل بین اتمسفر، سطح زمین و آب های اقیانوس ها به هم خورده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اتفاق های متعددی در پی تغییر اقلیمی که رخ داده، افتاده است. طی بررسی هایی که انجام شده افزایش سرعت باد در لایه های بالایی جو که جهت این بادها معمولا از غرب به شرق است سبب می شود پروازهایی که از شرق به غرب حرکت می کنند، زمان طولانی تری را برای پرواز در نظر بگیرند که این موضوع منجر به مصرف سوخت بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: عامل دیگری که در پی تغییر اقلیم به وقوع می پیوندد، گرم شدن اتمسفر زمین است که فرودگاه ها و باندهای پرواز هم از این مقوله مستثنی نیستند. به بیان دیگر، هرچه هوا گرم تر باشد عملیات به حرکت درآمدن هواپیماها از روی باند نیز سخت تر و با خزش بیشتر هواپیما روی باند اتفاق می افتد.

تاج‌بخش تاکید کرد: علاوه بر این، پدیده های حدی مانند طوفان ها، رعد و برق، رشد ابرهای قابل ملاحظه که تعدد اینها در کل کره زمین افزایش چشمگیری پیدا کرده، حوزه هوانوردی را با چالش های عدیده ای رو به رو کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال با رخداد چنین شرایطی از دیدگاه هواشناسی با تاخیر، لغو پروازها و سایر عوامل مواجه می شویم که به عنوان چالش های اصلی صنعت هواپیمایی و هوانوردی مطرح است. از این روست که امروزه کارشناسان امر به اهمیت هواشناسی و تغییرات اقلیمی و اثار آن بر حوزه هوانوردی تاکید فراوانی دارند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا