آخرین شهاب‌باران امسال همراه با نور زیاد ماه

خسرو جعفری‌زاده از فعالان حوزه نجومی در گفت‌وگو با ایسنا، بارش شهابی "دوپیکر" (جوزایی) را یکی از بارش‌های شهابی معروف در فصل پاییز هر سال دانست و گفت: معروف بودن این بارش شهابی به دلیل شهاب‌های نورانی است، به گونه‌ای که در سه سال گذشته تعداد شهاب‌های قابل مشاهده این بارش در ساعت ۲۰۰ شهاب بوده است.

وی با بیان اینکه این بارش از ۱۳ آذر آغاز شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد، اظهار کرد: اوج بارش این شهاب‌باران روزهای ۲۲ و ۲۳ آذر ماه است و تعداد شهاب‌های قابل مشاهده در هر ساعت (ZHR) این بارش ۱۲۰ شهاب در ساعت می‌رسد.

جعفری‌زاده منشا بارش‌های شهابی را دنباله‌دارهایی دانست که به دور خورشید در گردش هستند و خاطر نشان کرد: این دنباله‌دارها در مسیر عبوری خود گرد و غباری بر جای می‌گذارند و اگر زمین از مدار آنها عبور کند، به جو زمین برخورد می‌کنند و می‌سوزند.

این فعال حوزه نجومی اضافه کرد: این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آن دنباله‌دار نیست و سیارکی به نام "فایتون" است و چگونگی تولید شهاب‌ها به دست سیارک‌ها تاکنون معما باقی مانده ‌است.

جعفری‌زاده با بیان اینکه منشا بارش شهابی جوزایی در صورت فلکی "جوزا" است، افزود: رصد این شهاب باران به ولیل وجود نور زیاد ماه در سال جاری در وضعیت خوبی قرار ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا