شباهت‌های باورنکردنی جاذبه‌های ایران با دنیا

1) شباهت آبشار کبود وال گلستان با آبشار بیگار رومانی

آبشار کبودوال واقع در ۱۱ کیلومتری جنوب شهر علی آباد کتول در استان سر سبز گلستان و در عمق دره ای که جنگلی به همین نام آنرا پوشانده واقع شده و لقب تنها آبشار تمام خزه ای ایران را یدک می کشد.
 با توجه به ویژگی های خاص خود مانند خزه ای بودن، کیفیت آب، غنای ویژه گیاهان بومی و جانوری در سال 1394 به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این آبشار از لحاظ ظاهری شباهت بی نظیری به معروف ترین آبشار خزه ای اروپا و حتی جهان در کشور رومانی که آنرا بنام آبشار بیگار می شناسند دارد.
آبشار بیگار مانند بسیاری دیگر از جاذبه های طبیعی رومانی،افسانه خاص خود را دارد.

داستان این آبشار این گونه است که یک دختر عاشق، که توسط والدینش به جرم دوست داشتن پسری بنام بیگار در غار بالای رودخانه زندانی شده، در حالی که بیگار در تلاش برای رسیدن به دخترک در رودخانه پایین غار غرق می شود. دختر  تنها راه رسیدن به عشقش بیگار را تبدیل شدن به آبشار و پیوستن به همان رودخانه که معشوقش در آن غرق شده میبیند.
مردم رومانی خزه های آبشار را مانند گیسوان دختر عاشقی میدانند که آب آبشار همچون اشکهایش آنرا شستشو می دهد.

2)شباهت باداب سورت چشمه پلکانی با پاموکاله در ترکیه

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌همتا در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای اورست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت اورست که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند است.
باداب یا باد آب به معنی آب گاز دار است.سورت که نام یکی از محله های قدیمی اروست می باشد به معنای شدت اثر است.
پس از پاموکاله‌ ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است. سال‌ها پیش روستایی به نام سورت در نزدیکی باداب وجود داشته که امروزه از میان رفته است.
چشمه های مشابه باداب سورت در کشورهای مختلف عبارتند از:
پاموکاله در ترکیه ، ایوانهای مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چینباگنی سان فلیپو در ایتالیا ،منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک می باشد.

3) مقایسه روستای ییلاقی فیلبند در شهرستان بابل با پارک ملی تایِد در کوهستان تایِد اسپانیا

مهمترین و جذاب‌ترین ویژگی فیلبند اقیانوس ابری ست که بیشتر اوقات روستا را در بر می‌گیرد و چشم انداز فوق العاده‌ای به آن می‌بخشد.
روستای فیلبند (فلبند) در واقع ییلاق اهالی روستاهای اطراف محسوب می‌شود.  فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است و دلیل اصلی این نام گذاری ارتفاع بالای روستا و کمرگاه‌های تندی‌ست که گذر از آن‌ها در گذشته به سختی قابل انجام بوده است. فیلبند  با ارتفع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ، مرتفع ترین روستای بخش شرقی استان مازندران است و از این رو از آن با نام بام شرقی مازندران نیز یاد می‌شود.
پارک ملی تایِد در کوهستان تایِد ، بعنوان مرتفع ترین کوه اسپانیا (3،718 متر ارتفاع) در  جزیره تنریف جزایر قناری واقع شده و علاوه بر آن ، بالاترین آتشفشان در جزایر اقیانوس اطلس و سومین آتشفشان برتر جهان از پایه آن در کف اقیانوس و ثبت میراث جهانی یونسکو می باشد.
پارک ملی تایِد که بخاطر جنگل ،کوهستان و اقیانوس ابرش شبیه فیلبند مازندران است عنوان پربازدید ترین پارک ملی اروپا در سال ۲۰۱۵ و هشتمین در جهان را داراست.

4) شباهت آبشار دم اسبی لاتون گیلان با آبشار والامن استرالیا

آبشار لاتون در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار ایران به حساب می‌آید.
این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای کاسپین می‌شود.
بلند ترین آبشار ایران لاتون از نظر ظاهری شبیه بلندترین آبشار استرالیا یعنی والامن می باشد که در جنگلهای ثبت جهانی گرمسیری کوئنزلند قرار دارد.
آبشار والامن (Wallaman Falls) آبشاری است که در کشور استرالیا واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۳۴۰ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رودخانه هربرت است.

5)شباهت آبشار چند صخره ای تیرکن بابل با آبشار ناندرویا استرالیا

در خطه شمال کشور عزیزمان ایران، در روستای تیرکن (در دهستان درازکلا) و مرز میانی شهرستان سواد کوه و بابل، در میان جنگل انبوه لفور، که جزیی از جنگل های جهانی هیرکانی می باشد ،هفت آبشار کوچک و بزرگ قرار دارند که آن ها را با نام  هفت آبشار تیرکن می شناسند.
آبشار چند صخره ای تیر کن از نظر شکل و شمایل ظاهری شبیه آبشار ناندرویا در استرالیا است.
 آبشار ناندرویا در جنگل‌های گرمسیری مرطوب کوئینزلند با مساحت ۸۹۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق  بخش کوئینزلند،استرالیا و در نزدیکی دیواره بزرگ مرجانی قرار دارد.این مناطق در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

گردآورنده: روح الله قطبی دانشجوی کارشناسی ارشد گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا