گردش مالی اندک ایران در تولید صنایع خلاق و انیمیشن

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در نشست خبری  دومین رویداد رویازی که امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال تثبیت گفتمان علم و فناوری در جامعه و تشکیل اقتصاد دانش بنیان در جامعه است.

این معاونت از حدود پنج سال پیش پیرو قانون مجلس شورای اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد دانش بنیان (تمرکز بر اقتصادی که بر پایه تولید ثروت از علم است ) و پیشگیری از خام فروشی، زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را طراحی و راه اندازی کرده است.

وی افزود: در این زیست بوم، دانشگاه ها ( محل تولید) و پارک های علم و فناوری( محل تبدیل علم به محصول) فعالیت داشتند اما سایر عناصر یا بازیگران اصلی زیست بوم ها مانند صندوق های سرمایه گذاری غایب بودند از اینرو رویداد رویازی به منظور تولید علمی و اقتصادی سازی انیمیشن در کشور کلید زده شد.

وی ادامه داد: امسال دومین رویداد رویازی در دو بخش پویانمایی و شخصیت سازی برگزار می‌شود که در بخش شخصیت سازی باید در کنار تولید آن به مانایی و جذب در بازار نیز توجه شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون طبق آمارها، گردش مالی انیمیشن و صنایع خلاق در دنیا حدود 2700 هزار میلیارد دلار است، در حالی که گردش مالی سالانه ایران حدود 60 میلیارد تومان است.

سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست اظهارداشت: فرهنگ غنی ادبی و هنری ایران پتانسیلی بسیار خوبی برای توسعه صنعت انیمیشن و اقتصادی سازی این علم در کشور است.

وی گفت: هم اکنون با یک مساله بسیار جدی در بحث اقتصادی کردن انیمیشن مواجه هستیم؛ پیش از اینکه ایده های انیمیشن سنجیده بشوند، تولید شده و وارد بازار می شوند. هنگام عرضه نیز بازار اقبال زیادی به این انیمیشن ها نشان نمی دهد.

وی به اهمیت بازارهای جانبی اشاره کرد و افزود: بازار جانبی، فرایند درآمدزا برای کشورها و شرکت هاست از اینرو باید این مساله مورد توجه تولید کنندگان انیمیشن قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: رویداد رویازی امسال نسبت به دوره قبل پیشرفت های قابل توجهی داشت. به عنوان مثال در این دوره با ورود مدرسان خارجی به دنبال تولید علمی و اقتصادی انیمیشن در ایران هستیم.

سیدامیر آقایی، دبیر ستاد برگزاری رویداد رویازی نیز گفت: در رویداد رویازی، پویانمایی‌ها و شخصیت سازی در دو بخش مختلف امسال ارایه خواهد شد.

وی گفت: امسال این رویداد با حضور مربیان و کارشناسان بین المللی برگزار می‌شود و سه طرح برتر نیز برای ارائه در بازار محتوای روسیه انتخاب خواهند شد. همچنین با مذاکره با سازمان‌ ها و نهاد‌هایی مانند وزارت نیرو، قوه قضاییه، راهنمایی و رانندگی نیز در نظر داریم  توجه بیشتری برای تولید و سرمایه گذاری پویانمایی به ویژه برای آموزش دانش آموزان داشته باشیم.

ایران پیشگام در انیمیشن

احسان کاوه، دبیر موضوعی بخش انیمیشن دومین رویداد رویازی نیز گفت: در این دوره 39 طرح از استان های تهران، اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، لرستان و قزوین ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته این رویداد از لحاظ کمیت، تنوع موضوعی و جغرافیایی ارتقا داشته است.
رئیس مرکز تلویزیون انیمیشن حوزه هنری افزود: ۱۶ جلسه آموزشی و همچنین ۱۳ کارگاه آموزشی با موضوعاتی مانند مالکیت معنوی، تجاری سازی، بازاریابی، اصول مذاکره، اصول ایده بازار و همچنین شخصیت سازی و انیمیشن برای شرکت کنندگان برگزار می شود.
وی به چالش های اقتصادی شدن صنعت انیمیشن اشاره کرد و گفت: ایران قدیمی ترین کشور در حوزه انیمیشن است.
قدیمی ‌ترین انیمیشن جهان در شهر سوخته (جام آسوریک) یافت شده است. اکنون ایران با سابقه 5 دهه تولید انیمیشن باید این هنر صنعت را به گونه ‌ای اقتصادی و علمی تولید کند که امکان اشتغال و ارزآوری داشته باشد.
وی با بیان این که زبان انیمیشن بین المللی است، اظهارداشت: می‌توان از انیمیشن به منظور فرهنگ سازی و ایجاد گفتمان مشترک با دیگر کشور‌ها نیز بهره برد.
وی تصریح کرد: ما از دانشگاهیان تقاضا داریم که در این حوزه تغییر نگرش ایجاد کنند. همچنین تقاضا داریم که نهادهای تولید صنایع خلاق و انیمیشن، برنامه سازان، تصویر سازان و فیلم سازان فرآیندهای خود را شفاف کنند.

موفق نبودن کاراکترسازی انیمیشن ایران

علی کاشفی پور، دبیر کاراکترسازی رویداد رویازی ۲ نیز در این نشست گفت: امروز در جهان مساله انیمیشن سازی نقش مهمی در اقتصاد و درآمدزایی دارد مثلا فروش محصولات جانبی کاراکتری مانند باب اسفنجی  طی چند سال اخیر درآمدی بیشتر نسبت به فروش خود انیمیشن داشته است.
وی افزود: هم اکنون بیش از ۵ دهه است که در ایران انیمیشن تولید می‌کنیم اما تجربه ما در تولید شخصیت ها بسیار متفاوت بوده است. بی اغراق بهترین تجربه های ایران انگشت شمار هستند و این محصولات بنابر ذوق و علاقه تولید کنندگان ساخته شده اند.
وی تصریح کرد: در رویازی امسال به طور جدی به دنبال مساله کاراکترسازی هستیم؛ با سنجش بازار به این نتیجه رسیده ایم که بخش ‌های مختلفی مانند تولید لوازم التحریر، پوشاک و مد گروه‌هایی به کاراکتر‌های انیمیشنی علاقه نشان داده ‌اند و امکان تجاری سازی آن در این حوزه وجود دارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که برنامه داشتیم تا مساله کاراکترسازی به رویداد رویازی اضافه شود به همه تیم‌ ها فراخوان دادیم و از گروه های علاقه‌مند تقاضا کردیم تا طرح‌های خود را ارسال کنند که در نهایت ۱۲ تیم ثبت نام کردند و برای ما این یک رقم خوب به حساب می‌آید.
به گفته وی، کار کاراکترسازی در کشور تازه شروع شده و با هدف توسعه این بخش تصمیم داریم تا پایان سال چند دوره در حوزه کاراکترسازی برگزار کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا