کارخانه تولید پنلهای خورشیدی راه اندازی شد

دکتر سید مسلم موسوی درچه در گفتگو با مهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت تولید برق در کشور به واسطه انرژی های تجدید پذیر خطوط تولید پنل های فتوولتائیک از برنامه های برخی شرکتهای ایرانی دانش بنیان به شمار می رود.

موسوی درچه با اشاره به زنجیره تولید پنل های خورشیدی عنوان کرد: صنعت خورشیدی صنعتی است که زنجیره آن ابتدا از «سیلیس» شروع می شود؛ ابتدا سیلیس با استفاده از تجهیزاتی تا ۹۹.۹۹۹۹۹ تخلیص می‌شود تا به «سیلیسیوم سولارگرید» تبدیل شود؛ این «سیلسیوم سولار گرید» به «شمش» و «ویفر» و سپس به سلول های خورشیدی تبدیل می شوند که در نهایت این زنجیره ساختار یک پنل خورشیدی را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه این زنجیره که به تولید پنل های خورشیدی منتهی می شود، اشتغالزایی بالایی دارد، بیان کرد: ابتدای زنجیره که تولید سیلسیوم سولار گرید است، صنعت مادری است که هنوز در کشور نداریم؛ حلقه بعدی این زنجیره که تبدیل به شمش و ویفر می شود را هم در کشور نداریم؛ از سوی دیگر تولید سلول های خورشیدی هم نداریم، ولی آخرین حلقه که تولید پنلهای فتوولتائیک است را داریم.

 مدیر عامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با تاکید بر اینکه در زنجیره نهایی، سلول های خورشیدی به پنل های خورشیدی تبدیل می شوند، بیان کرد: کارخانه تولید پنل خورشیدی توسط چندین شرکت دانش بنیان راه اندازی شده است که در حال حاضر بزرگترین و فعالترین آنها، با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات در شیراز است. 

وی ادامه داد: این شرکتها همواره رو به افزایش هستند و بناست کارخانه های تولید این پنل ها هم در شیراز، در اصفهان و خراسان هم راه اندازی شوند. 

وی با اشاره به کارخانه جدید تولید پنل های فتوولتائیک که قرار است در شیراز راه اندازی شود، گفت: اواخر امسال یکی از بزرگترین خطوط تولید نیروگاههای خورشیدی در کشور با ظرفیت ۲۴۰ مگاوات راه اندازی می شود. بزرگترین کارخانه ای که تاکنون این پنلها را در کشور تولید می کرده، ظرفیت ۱۲۰ مگاواتی داشته است.

 مدیر عامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه در حال حاضر کل زنجیره تولید پنل های خورشیدی را در کشور نداریم، بیان کرد: اگر شرکتی بعدها تولید سلول خورشیدی را انجام دهد، ویفر آن وارد می شود، چون فعلا تولید ویفر را در داخل کشور نداریم؛ اگر شرکت دیگری، شمش و ویفر را تولید کند، مجبور است سیلسیوم سولارگرید را وارد کند، اما اگر کل زنجیره تولید سیلیس تا پنل، در کشور تولید شود، می‌توان ادعا داشت که صنعت پنل های خورشیدی به طور کامل در کشور بومی شده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران یا عموم مردم می توانند پنلهای خورشیدی را خریداری کرده و برق تولید کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا