مجلس در بودجه آینده با دزدی علمی مقابله می کند

سید حمایت میرزاده -سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره وضعیت امور پژوهشی و علمی در بودجه سال99 کشور به سیناپرس گفت:جامعه علمی کشور براین باور است که بودجه علمی کشور کم است و دولت باید بودجه بیشتری برای امور علمی وپژوهشی در نظر بگیرد.

با این وجود آنچه حایز اهمیت است این است که این هزینه ها برای کدام پژوهش های کشور صورت گرفته و این پژوهش ها کدام یک از مشکلات کشور را حل کرده است؟

بدون شک پژوهش هایی ضروری است که در راستای حل مشکلات کشور باشد.هر دانشگاه و مرکز پژوهشی باید با توجه به بودجه ای که دریافت می کند نتایج مناسبی را به جامعه ارائه بدهد.

 نماینده مردم مغان در مجلس ادامه داد:امروز دغدغه اصلی مجلس در زمینه وضعیت علمی و پژوهشی کشور نتایجی است که این پژوهش ها برای کشور به ارمغان آورده است.

اگر یافته های علمی و پژوهشی مراکز علمی کشور همراه با نتایج مثبت و کاربردی باشد و گره ای از مشکلات کشور باز کند هر گونه افزایش بودجه علمی کشور ضروری و منطقی خواهد بود.

در غیر این صورت اگر بودجه های علمی کشور صرف پژوهش هایی شود که در گذشته بارها انجام شده و نتیجه لازم را به همراه نداشته باشد صحیح نیست و باید از دادن هزینه به چنین پژوهش هایی خودداری کرد

بیشتر بخوانید:

جایگاه و رتبه ایران در معادلات جهانی کجاست؟

.

میرزاده تصریح کرد:مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که موازی کاری در پژوهش های علمی کشورو هزینه کردن برای پروژه های تکراری را در بودجه سال آینده متوقف کند.نکته دیگر اینکه برخی از یافته های علمی و پژوهشی کشور هنوز در اختیار دستگاه های اجرایی و مسئولان قرار نگرفته است که که رسیدگی به این مسأله نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

عضو ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم خاطرنشان کرد: پژوهش باید زمانی صورت بگیرد که مسأله ای وجود داشته باشد و بتواند مسأله را حل کند. از سوی  دیگر پژوهش های علمی در کشور باید بتوانند باب جدیدی در روند علمی کشور باز کنند و  زمینه ساز دستآوردهای مهم تری شوند.

این یکی از دغدغه های اصلی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  و نهادهای اجرایی است.بدون شک در بودجه سال آینده ما به دنبال اختصاص بودجه به مراکز علمی و پژوهش هایی هستیم که برای کشور نتایج مثبتی به همراه آورده و مشکلات کشور را حل کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره اقدامات این کمیسیون در این زمینه در مجلس دهم تأکید کرد: وظیفه نمایندگان قانون گذاری و نظارت است. در موضوع قانون گذاری ما تلاش کردیم خلأ های قانونی در زمینه پروژه های علمی وپژوهشی را از بین ببریم.

یکی از مهم ترین مسائل در این زمینه دزدی علمی،پایان نامه فروشی،تحقیق فروشی و مدرک فروشی است.به همین دلیل نیز طرحی در این زمینه تدوین شد که در اختیار وزارت علوم قرار گرفته است. گزارش هایی نیز از سوی وزارت علوم در کمیسیون آموزش ارائه شده که نشان دهنده عزم جدی این وزارتخانه در برخورد با کسانی است که از یافته های علمی سواستفاده می کنند و یا دزدی علمی را ترویج می دهند.

 

*براساس لایحه بودجه ۹۹، مبلغ یک میلیارد تومان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای  سیاست‌گذاری، راهبری و پایش امور پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اختصاص یافته است.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا