نجات جان میلیون ها انسان با کنترل عفونت بیمارستانی

تیمی از پژوهشگران با تخصص‌های مختلفی شامل میکروبیولوژیست‌ها، ایمونولوژیست ها و مهندسین پزشکی طی یک همکاری میان‌رشته‌ای به سرپرستی دکتر سیمون کوری (Simon Corrie) از گروه مهندسی شیمی دانشگاه موناش و پروفسور آنا تراون (Ana Traven) از پژوهشگران انستیتوی بیوشیمی موناش (BDI) موفق به ابداع روشی جدید و انقلابی برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی و از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا و مقابله با عفونت بیمارستانی شدند.

گرچه میکروب کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) معمولاً در افراد سالم پیدا می‌شود، اما برای افرادی که به‌طورجدی بیمار هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. این میکروب با استفاده از دارو به‌عنوان منبع عفونت، بیوفیلم یا لایه‌ای از سلول‌های میکروارگانیسمی تشکیل می‌دهد و سپس به داخل خون پخش‌شده و درنهایت اندام‌های داخلی را آلوده می‌کند.

پروفسور تراون در این رابطه گفت: «میزان مرگ‌ومیر بیماران در برخی از بیماری‌ها حتی اگر تلاش برای درمان انجام شود، می‌تواند حتی در حدود 30 تا 40 درصد باشد. این میکروب‌ها در برابر درمان‌های ضد قارچ بسیار مقاوم هستند. اگر این عفونت زود تشخیص داده شود، شانس بسیار بیشتری برای درمان آن با داروهای ضد قارچی فعلی و متوقف کردن یک عفونت سیستماتیک تمام‌عیار وجود دارد اما روش‌های تشخیصی فعلی ما محدود هستند. یک حسگر زیستی برای تشخیص مراحل اولیه فعالیت این میکروب بسیار مفید خواهد بود.»

در این پروژه، محققان تأثیر نانو ذرات ارگانو سیلیکا (organosilica nanoparticles) در اندازه‌های مختلف، غلظت و پوشش‌های سطح را بررسی کردند تا ببینند که آیا آن‌ها با میکروب کاندیدا آلبیکنس و همچنین با سلول‌های ایمنی در خون ارتباط برقرار می‌کنند و اگر ارتباط برقرار می‌کنند این کار چگونه انجام می‌شود؟

پژوهشگران دریافتند که این نانو ذرات به سلول‌های قارچی می‌چسبند اما برای آن‌ها غیر سمی هستند و همچنین آن‌ها نشان دادند که ذرات مرتبط با نوتروفیل ها – گلبول‌های سفید خون – به شکلی مشابه با میکروب کاندیدا آلبیکنس عمل می‌کنند و نسبت به آن‌ها غیر سمی عمل می‌کنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن شیمی آمریکا (American Chemical Society journal) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.