5 حقیقت عجیب در مورد خرس های قطبی بدانید

1 وزن خرس های نر به اندازه 5 الی 7 انسان است

وزن خرس قطبی بالغ مذکر نوعا بین 351 الی 544 کیلوگرم یا به اندازه وزن 5 الی 7 انسان متغیر است. بنا به اطلاعات Polar Bear International سنگین وزن ترین خرس قطبی که تابحال شناسایی شده 1000کیلوگرم وزن داشته است. اما وزن ماده های بزرگسال صرفا  نصف انواع نر یا 50 الی 295 کیلوگرم می باشد.

 البته خرس ها به هنگام تولد کوچک هستند و صرفا 0.5 کیلوگرم وزن دارند. نرها مابین سن  8 الی 14 سالگی و ماده ها بین سنین 5 الی 6 سالگی به اندازه بزرگسالی خود می رسند.

2- خرس های قطبی می توانند روزها بدون غذا خوردن به سر ببرند

 درصورتی که خرس قطبی بین یک هفته الی 10 روز غذا نخورد می تواند ریتم سوخت وساز بدن خود را آهسته سازد تا زمانی که بالاخره غذا پیدا کند. خرس ها با بهره گیری از ذخایر چربی برگرفته از غذای مصرفی شان دوام می آورند. خرس ها بیشتر از انواع فک و شیرهای دریایی تغذیه می کنند. (اما تغییرات اقلیمی موجب شده تا منابع غذایی خرس ها کاهش بیابد و رو به انسان خواری نیز بیاورند)

 خرس های قطبی به خواب زمستانی فرو نمی روند، بلکه انواع ماده هنگام پرورش توله های خود در غار به سر برده و در این فاصله (که معمولا بین ژانویه الی مارچ به طول می کشد) غذا و آب  مصرف نکرده و حتی  مدفوع هم دفع نمی کنند.

3- خز خرس های قطبی شفاف است

هرچند  در ظاهر خرس های قطبی سفید رنگ به نظر می رسند، اما باید دانست که خز این جانداران در حقیقت شفاف است و سفید بودنش تنها به دلیل انعکاس دادن نور مرئی است. زیر خز شفاف مزبور، پوست حیوانات یادشده  سیاه رنگ می باشد.

 به چشم انسان و سایر حیواناتی که صرفا در نور مرئی قادر به دیدن می باشند اینگونه به نظر می رسد که خرس های قطبی در محیط سفیدرنگ اطرافشان کاملا استتار می شوند. اما گوزن های قطبی که برخی اوقات منابع غذایی خرس ها را تشکیل می دهند توان دیدنِ نور فوق بنفش را دارند و می توانند خرس ها را از محیط اطراف تشخیص بدهند.

4- شامه خرس های قطبی بسیار قوی است

خرس های قطبی حس بویایی بسیار قوی دارند که از آن برای یافتن شکار خود بهره می گیرند. به عنوان مثال خرس می تواند بوی شیردریایی را از 32 کیلومتری حس کند و بنا به اطلاعات باغ وحش ملی حتی می تواند سوراخ تنفسی شیرهای دریایی  در یخ را از بیش از 804 متر آن طرف تر بو بکشد.

5- تا سال 2050 احتمالا دو سوم خرس های قطبی از بین خواهند رفت

خرس های قطبی برای شکار به یخ های قطب وابسته هستند و بنا به مطالعات انجام گرفته ممکن است تغییرات اقلیمی سبب ذوب شدن  مقدار قابل توجهی از یخ های قطبی شود که این امر منتهی به از بین رفتن دو سوم خرس های قطبی تا سال 2050 می شود. کاهش یخ های قطبی موجب شده تا خرس ها مجبور به شنا در فواصل طولانی تر و مصرف انرژی بیشتری شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا