اختلال تغذیه ای با مصرف زیاد شبکه های اجتماعی

«سایمون ویلکش» استاد روان شناسی دانشگاه فلیندرز در ایالت استرالیای جنوبی می گوید: با آنکه این تحقیق ثابت نمی کند که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث ناهنجاری در تغذیه می شود اما نتایج آن یک هشدار است.

در این مطالعه، حدود هزار دانش آموز مدرسه ای و میزان استفاده آنها از چهار شبکه اجتماعی فیسبوک، اسنپ چت، اینستاگرام و تامبلر مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند نوجوانان علاقه بیشتری به استفاده از اینستاگرام و اسنپ چت داشتند چون می توانند در آنجا فیلم و عکس به اشتراک بگذارند.

ویلکش می گوید: اصلی ترین عامل شناختی اختلال تغذیه، اهمیت دادن بیش از حد به شکل بدن، وزن، مصرف غذا و ورزش است. نوجوانان در دوره ای از زندگی خود هستند که تاثیر همسالان و شکل ظاهری آنها اهمیت زیادی دارد بنابر این عجیب نیست که ببینیم آنها روی این مساله که قیافه شان چگونه به نظر می رسد بیش از حد حساس باشند.

 حدود 52 درصد از دختران و 45 درصد از پسران، مواردی همچون ورزش شدید، حذف وعده های غذایی و دیگر رفتارهای مرتبط با اختلالات تغذیه ای گزارش شد. از میان کل این نوجوانان، بیش از 75 درصد دختران و تقریبا 70 درصد از پسران، حداقل یک حساب در شبکه های اجتماعی داشتند. تعداد بیشتر شبکه های اجتماعی با میزان بیشتر افکار و رفتارهای مربوط به اختلالات تغذیه ارتباط مستقیم نشان داد.

ویلکش می گوید: می توانم بگویم میزان اختلال تغذیه در پسران در تحقیق کنونی، چهار برابر بیش از چیزی است که دو دهه قبل در تحقیق دیگری در استرالیا گزارش شده بود. همچنین در کلینیک اختلال تغذیه خود نسبت به قبل، پسران بیشتری که دچار اختلال تغذیه هستند می بینم. تقریبا در یک سوم آنها عضله سازی یکی از دغدغه های اصلی است.

یک متخصص که در این تحقیق شرکت نداشته است می گوید ارزیابی این یافته ها دشوار است زیرا بسیاری از عوامل ممکن است بر نتایج آن تاثیر گذاشته باشند.

دکتر «کریستوفر کالیبه» استاد دانشکده پزشکی، روانپزشکی و علوم عصبی رفتاری در دانشگاه فلوریدای جنوبی می گوید: عوامل مورد بررسی در این تحقیق عبارتند از آنچه نوجوانان در شبکه های اجتماعی مشاهده می کردند یا به اشتراک می گذاشتند؛ محبوبیت روزافزون شبکه های اجتماعی مختلف، تاثیر دوستان و خانواده و نوع غذایی که در خانه در دسترس این کودکان بود.

وی افزود: با این حال، نتایج این مطالعه کاملا معنادار است و باعث ایجاد نگرانی می شود.

کالیبه می گوید: به عقیده من رسانه های اجتماعی احتمالا تاثیر نسبتا کمی بر برخی افراد داشته باشند. لازم است بررسی شود چه افرادی نسبت به تاثیرات نامناسب این رسانه ها، آسیب پذیرترند.

وی یادآوری کرد: اختلالات تغذیه حتی پیش از رواج رسانه های اجتماعی نیز رو به افزایش بود، اما این رسانه ها با استفاده از تبلیغات هدفمند برای غذاهای فرآوری شده و لاغری و مطالب دیگری که الگوهای غیرواقع گرایانه ای را برای مردان و زنان تبلیغ می کند به این معضل دامن زده اند.

این محقققان خاطرنشان کردند: والدین باید بر استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی نظارت کنند.

ویلکش میگوید: یافته نگران کننده در تحقیق این بود که بیش از نیمی از شرکت کنندگان که یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی داشتند، زیر 13 سال بودند که حداقل سن توصیه شده برای استفاده از این شبکه هاست.

او توصیه می کند والدین اجازه ندهند کودکان زیر 13 سال از این شبکه ها استفاده کنند، برای آنها محدودیت زمانی بگذارند و دوست و دنبال کننده کودکان خود در این شبکه ها باشند. آنها همچنین توصیه می کنند که به نوجوانان درباره این رسانه ها آموزش داده شود تا آنها بتوانند در هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی تصمیمات درستی بگیرند.

ویلکش با همکاری دانشگاه فلیندرز یک دوره هشت جلسه ای را با عنوان «هوشمندی در رسانه» تدوین کرده اند که در 40 مدرسه در استرالیا و آسیا تدریس می شود.

نتایج این تحقیق در مجله   International Journal of Eating Disordersبه چاپ رسیده است.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا