جشنواره جوان خوارزمی طرح محور است

دکتر «علیرضا الهیاری» روز دوشنبه در نشست خبری جشنواره جوان خوارزمی که در سازمان امور دانشجویان برگزار شده بود، گفت: بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی روز یکشنبه ۲۴ آذر در سالن خوارزمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.   

وی با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره در فروردین ماه سال جاری آغاز شد و تا پایان مرداد ادامه داشت، گفت: پس از فراخوان ۳۸۳ طرح در سامانه جشنواره دریافت و برای ارزیابی به ۱۶ گروه تخصصی ارسال شد؛ پس از ارزیابی گروه‌های تخصصی، ۱۸ طرح به هیات داوران پیشنهاد شد و پس از دفاع از طرح‌های پیشنهادی ۱۰ طرح به عنوان برگزیدگان نهایی بخش دانش‌پژوهان و فناوران بیست و یکمین جشنواره خوارزمی انتخاب شدند.
الهیاری بیان کرد: در بخش برق و کامپیوتر ۵۵ طرح، در بخش مکانیک ۴۴ طرح، در بخش فناوری‌های شیمیایی ۴۵ طرح، در بخش زیست فناوری و علوم پایه پزشکی ۴۳ طرح، در بخش علوم پایه ۲۳ طرح، در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ۲۶ طرح، در بخش مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات ۳۳ طرح، در بخش مکاترونیک ۹ طرح، در بخش عمران ۲۵ طرح، در بخش مواد متالورژی و انرژی‌های نو ۱۷ طرح، در بخش نانو ۶ طرح، در بخش هنر ۲۰ طرح، در بخش معماری و شهرسازی ۱۳ طرح، در بخش محیط زیست ۱۰ طرح، در بخش هوافضا ۷ طرح و در بخش مهندسی صنایع و مدیریت فناوری نیز ۷ طرح به بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد.
وی ادامه داد: در پژوهش‌های کاربردی طرحی از بخش مکانیک رتبه اول را کسب کرده است. در پژوهش‌های بنیادی از علوم پایه دو طرح در مقام دوم، از کشاورزی و منابع طبیعی یک طرح رتبه سوم و از فناوری های شیمیایی یک طرح رتبه دوم را کسب کرده است. در طرح‌های توسعه‌ای نیز از حوزه برق و کامپیوتر یک طرح موفق به کسب رتبه سوم شده است. در نوآوری از زیست فناوری و علوم پزشکی یک طرح رتبه سوم، از برق و کامپیوتر یک طرح در رتبه دوم، از عمران یک طرح رتبه سوم و از مکانیک یک طرح رتبه سوم را کسب کرده‌اند که در مجموع یک رتبه اول، چهار رتبه دوم و پنج رتبه سوم می‌شود.
دبیر بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ کارآفرینی دانش بنیان در میان جوانان، ارج دادن به مقام والای پژوهشگران، نوآوران و فناوران جوان کشور، تسهیل مسیر تجاری سازی و کاربردی کردن نتایج تحقیقات جوانان کشور، شناسایی و معرفی استعدادها در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی عنوان کرد.

پژوهش‌های بنیادی و کاربردی و طرح‌های توسعه‌ای و نوآوری از محورهای این جشنواره هستند

 دبیر بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی گفت: مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، مواد متالورژی و انرژی‌های نو، کشاورزی و منابع طبیعی، فناوری‌های شیمیایی، معماری و شهرسازی، برق و کامپیوتر، محیط زیست، فناوری نانو، مکاترونیک، علوم پایه، مکانیک، هوافضا، عمران و هنر از جمله زمینه‌های علمی مورد پذیرش در جشنواره جوان خوارزمی است.
الهیاری بیان کرد: تقدیرنامه و جوایز جشنواره جوان خوارزمی شامل لوح تقدیر وزیر علوم تحقیقات و فناوری، کهربای جشنواره جوان خوارزمی، جوایز نقدی، استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان مطابق با آیین‌نامه، معرفی برگزیدگان به سازمان سنجش برای استفاده از تسهیلات مطابق با آیین‌نامه، معرفی برگزیدگان به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، صندوق‌های حمایتی و بنگاه‌های اقتصادی برای افزایش تعامل و همکاری فی مابین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبنای پذیرش طرح‌ها در جشنواره جوان خوارزمی این است که تمام شده باشد، گفت: یکی از اتفاقات خوشایندی که در این دوره افتاد این است که چهار طرح در بخش اختراع و نوآوری برگزیده شدند. نوآوری و اختراع زیرساخت شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌روند.
دبیر بیست و یکمین جشنواره خوارزمی تاکید کرد: در این جشنواره کیفیت از همه چیز مهم‌تر است و هیچ گروهی سهمیه خاصی ندارد. برای مثال امسال در ۱۱ گروه تخصصی هیچ طرحی دریافت نشد. برخی از طرح‌های برتر سال‌های گذشته تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان شده‌اند. انگیزه اصلی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران حمایت از طرح‌ها و ورود آن‌ها به بازار است.
الهیاری خاطر نشان کرد: در جشنواره جوان خوارزمی از تمامی حوزه‌ها به جز علوم انسانی طرح پذیرش می‌شود. ۳ طرح از طرح‌های برگزیده امسال در بخش دانش پژوهان متعلق به بانوان است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا