دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید

 ماموریت "CRS-۱۹" شرکت "اسپیس‌ایکس" به عنوان بخشی از قرارداد با ناسا، یک مأموریت تجاری حمل و نقل تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی است که قرار بود روز چهارشنبه پرتاب شود، اما به دلیل وزش شدید باد و شرایط بد جوی روز پنجشنبه(۵ دسامبر) با موشک دراگون پرتاب شد. این موشک روز گذشته همراه هتل رباتیک و چند موش آزمایشگاهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

ناسا طی این ماموریت، یک هتل رباتیک به نام "ریتس"(RiTS) به "ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد. این واحد جدید، یک فضای محافظت شده برای ربات‌ها است و می‌تواند آنها را از خطرات احتمالی موجود در فضا مانند قرار گرفتن در معرض تشعشع یا زباله‌های فضایی حفظ کند. این هتل، مانند یک پارکینگ مناسب برای قرار گرفتن ربات‌ها عمل می‌کند. نخستین مهمانان این هتل، دو ربات موسوم به ربات‌های "رل"(RELL) خواهند بود. این ربات‌ها، بروز نشتی را در فضای بیرونی ایستگاه فضایی بین‌المللی پیدا می‌کنند.

ربات‌های رل باید با اصول خاصی تنظیم شوند تا برای کار خود آماده باشند. این فرآیند، به ۱۲ ساعت کامل زمان نیاز دارد. از آنجا که قرار است این ربات‌ها در فضای بیرون از ایستگاه قرار بگیرند، بازیابی و به کارگیری آنها، بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام خواهد گرفت.

موشک دراگون از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناوراول در فلوریدا با بیش از ۲.۵ تن لوازم و تجهیزات پرتاب شد که شامل مواد مورد نیاز برای پشتیبانی از بیش از ۲۵۰ آزمایش علمی و تحقیقاتی است که در آزمایشگاه فضایی انجام می‌شوند. ناسا می‌گوید این محموله همچنین حاوی نسل جدید سیستم تصویربرداری فراطیفی از زمین است که توسط ژاپنی‌ها ساخته شده است.

کپسول دراگون پس از مدت چهار هفته اقامت در فضا، با بیش از ۱.۵ تن از تجهیزات استفاده شده و نتایج آزمایشات به زمین باز خواهد گشت. این کپسول روز یکشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به وقت تهران به ایستگاه فضایی متصل شد. مأموریت CRS-۱۹ در تاریخ ۶ ژانویه به پایان می رسد و پس از آن به جو زمین بازمی‌گردد و در ساحل بایا در کالیفرنیا واقع در اقیانوس آرام فرود خواهد آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا