درمان گزیدگی با گیاه قاشق واش

تیره قاشق واش(Alismataceae) با نام علمی(water plantain) گیاه علفی آبزی است. پهنک برگ ها تخم مرغی و  به طول 5/ 2 تا ۲۰ سانتی متر، به عرض 5/ 0 تا ۱۰ سانتی متر، با قاعده دایره ای یا قلبی هستند. گل آذین نیز خیلی بلندتر از برگ هاست. گاهی شامل تا ۶ چرخه از شاخه های فراهم و گل ها. برگ ها  نیز سر نیزه ای و چندین عدد در هر چرخه هستند.

همچنین دمگل ها به طول تا ۲ سانتی متر، کاسبرگ ها تخم مرغی و به طول ۲ میلی متر، گلبرگ ها تخم مرغی و به طول ۴ میلی متر و سفید، پرچم ها هم اندازه کاسبرگ ها، فندقه ها تخم مرغی و به طول 5/2-۲ میلی متر، با نوکی کوچک تشکیل شده از خامه پژمرده ماندنی و با ۱-۲ شیار در سطح پشتی هستند.

پراکندگی: این گیاه در ایران(مازندران، گیلان، آذربایجان )، عراق، تالش، پاکستان، اروپا، بکار می رود. از برگ های آن در طب سنتی شمال و شرق آفریقا، آسیای معتدله استفاده می شود.

 مصارف و کاربردها

پودر ریشه این گیاه برای معالجه گزیدگی سگ هار بکار می رود. اسید استخراج شده از آن برای معالجه کزاز، گزیدگی ناشی از سگ هار و احتقان سینه که منجر به فلج کامل مریض می شود بکار می رود. از برگ های آن در طب سنتی (Homoeopathy) استفاده می شود. گیاه تازه برای دامها (گوسفند، اسب و گاو) سمی است. برگ های آن به عنوان دارو بکار می رود و ادرار آور و معرق بوده و در درمان سختی دفع ادرار و امراض ادراری و به عنوان ضد زهرمار نیز مصرف می شود.

* دكتر مجيد قربانی نهوجی، عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا