کاهش گرایش به مصرف دارو با جوانه گیاهان دارویی

دراین خصوص دکتر حسنعلی نقدی‌بادی – متخصص تولید گیاهان دارویی از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به سیناپرس گفت: طرح تحقیقاتی کلانی که امروز روی آن کار می کنیم بحثی است که با سلامت مردم سروکار دارد و برای ما از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در حوزه غذایی و دارویی کشور ما دچار خلاء هایی است برآن شدیم تا به دنبال اصلاح تغذیه ای مردم، ترکیبی را وارد سبد غذایی جامعه کنیم که جامعه را سالم نگه داشته و گرایش به سمت مصرف دارو را کاهش دهیم.

نقدی‌بادی عنوان کرد: بذرهای که در این طرح روی آنها کار می‌شود همان بذرهایی است که عموم مردم آن را می شناسند و استفاده می‌کنند مانند،جوانه گندم، ماش و….همچنین از قدیم اکثر خانواده ها گرایش به گیاهان دارویی به صورت دم کرده داشتند بنابراین اینها سبب شد تا به سمت اصلاح غذایی و دارویی جامعه گام برداریم.

این متخصص تولید گیاهان دارویی افزود: جوانه ها در حقیقت غذاهای تازه و مغذی هستند که برای تغذیه جامعه ضروری اند. در این راستا چنانچه بتوانیم جوانه های گیاهان دارویی را استاندارد و به روش علمی تولید کنیم و همچنین دارای ترکیبات موثره لازم نیز باشند، می توانیم به آن هدف اصلی که سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری است، برسیم.

نقدی افزود: مسلما تغذیه بذر گیاهان دارویی  با مشکلاتی مواجه است، اما جوانه اثرات سوء ناشی از پوسته و سایر ترکیبات نامناسب بذر و دانه را از بین می برد؛ چنانچه بتوانیم با یک کار علمی به دانش فنی تولید جوانه گیاهان دارویی خاص که هم سالم و مغذی بوده و هم دارای ماده موثره باشد، به هدف عالی خود دست پیدا کرده ایم.

این پژوهشگر گیاهان دارویی در پایان اظهار کرد: جهاددانشگاهی معمولا اهدافی را دنبال می کند که در حقیقت نیاز جامعه باشد. در این طرح هم تنها تولید جوانه مد نظر ما نیست، بلکه گام به گام در مسیر علمی در حرکتیم تا به اهداف این طرح کلان تحقیقاتی برسیم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا