سامانه هشدار زلزله به پالایشگاهها ساخته شد

محمدحسین حکیمی مدیر یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده سنسورهای هشدار زلزله در گفتگو با مهر، خاطرنشان کرد: با توجه به شدت خسارات ناشی از زمین لرزه که از مخرب ترین و ناشناخته ترین پدیده های طبیعی است، آگاهی از وقوع زلزله حتی در حد چند ثانیه می تواند در کاهش خسارات جانی و مالی تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد: از این رو درصدد برآمدیم با همراهی و تایید پژوهشگاه مهندسی زلزله سنسوری طراحی کنیم که بتواند در مواقع زلزله به اماکن حساس همانند پالایشگاه های گاز و … هشدار دهد.

وی با بیان اینکه ایده اصلی هشدار زلزله بر پایه دو اصل مهم استوار است، گفت: اولین اصل تفاوت سرعت موج غیرمخرب زلزله (امواج P) با امواج مخرب زلزله (امواج S یا امواج سطحی) است.

وی تاکید کرد: بر این اساس همیشه یک تاخیر زمانی برای رسیدن امواج مخرب زلزله نسبت به امواج اولیه وجود داشته در صورتی که می توان در این بازه زمانی از وقوع زلزله در یک منطقه مشخص مطلع شد.

مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در چنین شرایطی هر چه سایت مورد نظر فاصله بیشتری نسبت به مرکز زلزله داشته باشد زمان هشدار بیشتری فراهم خواهد شد.

وی با بیان مثالی عنوان کرد: برای سایتی که در فاصله ۸۰ کیلومتری نسبت به مرکز زلزله قرار دارد زمانی در حدود ۱۵ ثانیه تنها ناشی از این اختلاف سرعت امواج در اختیار خواهیم داشت؛ دومین اصل بر پایه اختلاف سرعت امواج رادیویی و امواج زلزله است که با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می شود.

حکیمی تاکید کرد: بنابراین می توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این سیستم هشداردهنده می تواند با کمک امواج رادیویی به یک منطقه مشخص زلزله را هشدار دهد، گفت: البته که زمان هشدار به الگوریتم مورد استفاده در سامانه هشدار سریع نیز وابسته است؛ به طور کلی در سامانه های هشدار سریع از دو الگوریتم برجا (تک ایستگاهی) و ناحیه ای (شبکه لرزه ای) استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این سیستم بر اساس حس زلزله و امواجی که دریافت کرده می تواند دستور قطعی گاز را به منطقه مشخص ارسال کند، گفت: آن منطقه که می تواند پالایشگاه گاز یا هر مکان مهم دیگری باشد بر مبنای کار خود دستور قطع گاز یا سوئیچ را می دهد.

این محقق با اشاره به مزیت های سامانه هشدار سریع زلزله گفت: این سیستم باعث جلوگیری از سقوط اجسام غیرسازه ای، حفظ جان و پیشگیری از صدمات افراد، قطع شیر اصلی گاز به منظور جلوگیری از آسیب و آتش سوزی، جلوگیری از رخداد حادثه در اماکن خاص مانند اتاق عمل، متوقف کردن عملیات صنعتی، حفاظت از سامانه حمل و نقل و… می شود.

وی با بیان اینکه این سنسور در ایستگاه گاز استان تهران نصب شده است، گفت: این طرح پژوهشی بین پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی و مرکز پژوهش های گاز استان تهران ساخته شده است.

این طرح در رویداد ارائه نیازهای فناورانه صنعت گاز در صندوق نوآوری و شکوفایی در معرض نمایش قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا