پرندگانی که روز به روز کوچک می شوند

طی روزهای گذشته خبری در بسیاری از خبرگزاری های ایران و جهان منتشر شد که بر اساس آن اعلام شده بود اندازه پرندگان در گوشه و کنار جهان رو به کوچک شدن می رود.

این خبر بر اساس نتایج یک مطالعه علمی منتشر شده؛ اما در این میان هیچ کس به بررسی و واکاوی دلایل این موضوع نپرداخته است. وب سایت sciencefocus در گزارشی ویژه به بررسی این موضوع پرداخته و دلیل این تغییر ساختار فیزیکی پرندگان را از منظر زیست شناسی و تکامل مورد بررسی قرار داده است.

اندازه پرندگان به دمای آب‌وهوای منطقه آن‌ها مربوط می‌شود. پرندگان در آب‌وهوای سردتر بزرگ‌تر هستند زیرا یک توده بزرگ‌تر بدن می‌تواند به آن‌ها در گرم نگه‌داشتن کمک کند. محققان بر این باورند که کاهش اندازه این پرندگان با گرم شدن تدریجی دما در شیکاگو، جایی که این پروژه تحقیقاتی انجام‌شده، منطبق است.

به باور کارشناسان، پرندگان از نظر طبیعی تمایل دارند که در آب‌وهوای خنک بزرگ‌تر شوند چراکه این مسئله به آن‌ها در گرم شدن کمک می‌کند. پژوهشی که توسط محققان موزه فیلد در شیکاگو انجام‌شده نشان می‌دهد که پرندگان به دلیل افزایش دما در اثر تغییرات آب‌وهوایی، طی چهار دهه گذشته به‌طور پیوسته در حال کوچک شدن هستند.

در این تحقیق 52 گونه از پرندگان از لحاظ اندازه و وزن بدن در یک دوره بیش از چهل سال موردبررسی و مطالعه قرار گرفتند. در این طول زمانی آن‌ها به‌طور میانگین 4/2 درصد کاهش در طول استخوان پای این‌گونه از پرندگان را مشاهده کردند.

جالب است که در این پرندگان افزایش 3/1 درصدی در بال‌های آن‌ها دیده‌شده است که دلیل آن می‌تواند مهاجرت‌های طولانی‌تر برای پیدا کردن محل مناسب زندگی باشد. در واقع محققان بر این باورند که این پرندگان باوجود داشتن جثه کوچک‌تر، قادر به تولید انرژی موردنیاز برای پرواز در ادامه مهاجرت طولانی بودند و همین تلاش آن‌ها باعث بزرگ‌تر شدن بال‌ها شده است.

دیو ویلارد (Dave Willard) مدیر مجموعه‌های موزه فیلد شیکاگو در رابطه با این پروژه تحقیقاتی و اهداف آن گفت: «هنگامی‌که ما شروع به جمع‌آوری داده‌های تجزیه‌وتحلیل شده برای این پروژه کردیم، به طرح چند سؤال ساده در مورد تغییر سال‌به‌سال و فصل‌به‌فصل در پرندگان پرداختیم. با توجه به مسئله تغییرات آب‌وهوایی که امروزه به‌عنوان یک پدیده مدرن شناخته می‌شود، ما متوجه شدیم که نیازمند مجموعه داده‌های بلندمدت هستیم. مجموعه داده‌های بلندمدت برای شناسایی و تجزیه‌وتحلیل روندهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در محیط ما بسیار ضروری هستند.»

اندازه پرندگان به دمای آب‌وهوای منطقه آن‌ها مربوط می‌شود. پرندگان در آب‌وهوای سردتر بزرگ‌تر هستند زیرا یک توده بزرگ‌تر بدن می‌تواند به آن‌ها در گرم نگه‌داشتن کمک کند. محققان بر این باور هستند که کاهش اندازه این پرندگان با گرم شدن تدریجی دما در شیکاگو، جایی که این پروژه تحقیقاتی انجام‌شده، منطبق است.

این پژوهش به‌طور اتفاقی در سال 1978 میلادی آغاز شد. در آن زمان دیو ویلارد شنید که پرندگان مرتب با ساختمان بزرگ مک کورمیک (McCormick) که در حدود یک و نیم کیلومتر پایین‌تر از محل کارش، موزه فیلد شیکاگو قرارگرفته، تصادف می‌کنند.

ویلارد در این رابطه می‌گوید: «من آن زمان کنجکاو شدم و یک روز صبح اطراف این ساختمان شروع به پیاده‌روی کردم. یک جفت پرنده مرده دیدم. من همیشه فکر می‌کردم اگر آن روز صبح من با هیچ پرنده مرده‌ای برخورد نمی‌کردم آیا دوباره به محل بازمی‌گشتم؟»

از آن روز به بعد، دانشمندان و داوطلبان موزه، پرندگانی را که به ساختمان برخورد کرده و جان می‌سپردند را اندازه‌گیری کرده و اندازه‌گیری‌هایشان را در یک دفترچه به ثبت می‌رساندند. البته این تیم در طی سالها متوجه تغییرات جزئی در اندازه‌گیری‌ها شد اما تجزیه‌ و تحلیل آن‌ها پس از چهار دهه این نتایج تلخ را برای ما روشن ساخت.