از ورود فناوری به حوزه کشف جرایم حمایت می‌کنیم

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، راجع به همکاری‌ در راستای کشف علمی و فناورانه مواد مخدر با استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان داخلی دیدار و گفت وگو کردند.

ستاری در این دیدار با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در ارائه پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای کشف و شناسایی مواد مخدر توانمند هستند، گفت: از ورود فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش بنیان به حوزه کشف، تشخیص و شناسایی حمایت می‌کنیم.

وی به ایجاد بازار برای خدمات و محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت در کنترل و پیشگیری از اعتیاد تأکید کرد و ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است که پلیس مبارزه با مواد مخدر می‌تواند بازار خوبی برای این شرکت‌ها ایجاد کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان دستاوردهای قابل توجهی داشته اند ولی بسیاری از آنها در راستای نیازمندی های پلیس نبوده که باید از اول ساخته شوند؛ توانمندی های فنی در کشور موجود است که با کمک آنها می توانیم در این عرصه نیز پیشرفت کنیم.

بنابراین گزارش، در این دیدار بر استفاده از دانش و فناوری بومی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به طوری که وابستگی در حوزه کشف، پایش و مبارزه را به پایین‌ترین حد ممکن برساند، تأکید و توافق شد.

همچنین مقدمات همکاری آزمایشگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراهم شد.

آزمایشگاه های پلیس مبارزه با مواد مخدر بیش از ۶۰۰ آزمایشگاه مجهز و ۱۲ هزار تجهیز آزمایشگاهی را شبکه‌سازی کرده و ضمن ارائه خدمات آزمایشگاهی به سراسر کشور، خدمات ارائه شده در بستر خود را با تسهیلات ویژه به نخبگان، دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران ارائه می‌دهد.

پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز علاوه بر آزمایشگاه مرکزی، در ۲۸ استان آزمایشگاه مستقل و مجهز دارد که می‌تواند با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه، آنالیز مواد کشف شده همکاری کند.

همچنین ایجاد شرکت های دانش بنیان در زمینه توسعه تولید و تکثیر سگ های پلیس و ارتقای همکاری ها در امر تجهیزات فنی سنجش از راه دور از جمله موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.