چهره جهانی نجوم و لیزر درگذشت

کیاست‌پور، استادِ تمام و عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه اصفهان و از چهره‌های شاخص و افتخارآفرین ایران در عرصه‌های مختلف علمی  عصر شنبه ۱۶ آذر جاری بر اثر بیماری درگذشت.

مراسم تشییع این دانشمند روز سه‌شنبه ۱۹ آذر در دانشگاه اصفهان مقابل دانشکده فیزیک برگزار می‌شود و پیکر وی در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان خاکسپاری خواهد شد.

وی متولد هفتم خرداد ۱۳۱۲ در اصفهان و تحقیقاتش بیشتر در زمینه اختر فیزیک، اسپکتروسکوپی، اپتیک، بیناب‌سنجی نجومی سیارات و خورشید بود و پایان‌نامۀ خود را نیز درباره خط‌های بینابی ضعیف در طیف خورشید انجام داد.

از جمله سوابق اجرایی این چهره جهانی می‌توان به تاسیس و مدیریت رصدخانه و آسمان‌نمای Gruber-Kneedler در دانشگاه کاتزتاون پنسیلوانیای آمریکا، استاد دانشگاه در دانشگاه‌های جرج تاون، واشنگتن‌دی‌سی، کاتزتاون و پنسیلوانیای آمریکا و مدیر گروه فیزیک دانشگاه اصفهان اشاره کرد.

از جمله افتخارات وی، منتخب " مربیان برجسته امریکا " (Outstanding Educators of America) در سال ۱۹۷۳ میلادی، همکاری مؤثر در راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد و دکترا در گروه فیزیک دانشگاه اصفهان، عضو موسس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و نخستین منتخب پیشکسوت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران در سال ۱۳۸۷ است.

یک استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان و از دوستان این شخصیت جهانی گفت: استاد کیاست‌پور از نظر اخلاق، گذشت، دلسوزی، انسانیت و علم، زبانزد بود و از افتخارهای بزرگ اصفهان و کشورمان محسوب می‌شود.

سید محسن موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شخصیت جهانی با وجود کهولت سن همچنان با دانشگاه اصفهان، استادان و دانشجویان در ارتباط بود.
وی با بیان اینکه استاد کیاست‌پور دلسوز دانشگاه و دانشجویان و تا لحظه آخر فعال بود، گفت: وی اعتقاد داشت که دانشگاه‌ها مظلوم واقع شدند و به من و سایر دوستان تاکید می‌کرد که هیچگاه دانشگاه را رها نکنید و همه فکر و ذهنش رسیدگی هرچه بیشتر به این نهاد علمی و فرهنگی بود.

احمد کیاست پور، سال پایانی دبیرستان خود را در دبیرستان شیخ‌زاده هراتی اصفهان در سال ۱۳۳۴ در رشته ریاضی گذراند و در شهریور همان سال در دانشگاه تهران در رشته فیزیک پذیرفته شد و زیر نظر استادانی چون کمال‌الدین جناب، محمود حسابی و اصغر آزاد دوره کارشناسی را گذراند.

وی در سال ۱۳۳۸ از گروه نجوم و رصدخانۀ دانشگاه جرج‌تاون در واشنگتن دی.سی بورس تحصیلی دریافت کرد و در آن دانشگاه مشغول تحصیل و تحقیق شد که کمک‌ هزینۀ تحصیلی به‌عنوان دستیار تحقیقاتی هر سال از پروژه‌های تحقیقاتی ناسا (NASA) و بنیاد ملی علوم (NSF) در زمینه‌های مختلف نجومی تأمین می‌شد. 

پس از گذراندن دروس کارشناسی ارشد فیزیک و اختر فیزیک، در آزمون جامع شرکت کرد و به‌طور مستقیم نامزد درجه دکترا شد.

بازگشت وی به ایران پس از دریافت دکترا در اخترفیزیک خورشید، به‌علت فعالیت‌های سیاسی با اشکال روبه‌رو شد و در دانشگاه جرج تاون به‌عنوان وابستۀ تحقیقاتی (Research Associate) و مربی به مدت ۲ سال مشغول تحقیقات فوق دکترا و تدریس شد.

کیاست‌پور در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه کاتزتاون (Kutztown University) از مجموعه دانشگاه‌های ایالتی پنسیلوانیا که به‌دنبال متخصص برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات ستاره‌شناسی و ایجاد رصدخانه بود، استخدام شد.

وی در سال ۱۳۴۷ با توجه به سابقه دانشگاهی در دانشگاه جرج توون، دانشیار شد؛ در این زمان رصدخانه دانشگاه را تاسیس و دوره کارشناسی نجوم را راه‌اندازی کرد و سرانجام در سال ۱۳۵۲ به درجه استادی نایل شد.

هدف وی، ترویج علم نجوم و کسب تجربه در نجوم رصدی بود تا بتواند در گسترش این علم و تاسیس رصدخانه در ایران سهمی داشته باشد؛ در سال ۱۳۵۳ به دعوت ریاست دانشگاه اصفهان به میهن بازگشت و با پایه یک استادی به استخدام این دانشگاه درآمد.

احمد کیاست‌پور برای فرصت مطالعاتی در سال ۱۹۸۹، به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و رصدخانه مونت ویلسون رفت که فرصت خوبی برای انجام تحقیقاتش فراهم شد.

بسیاری از دانشجویان این استاد در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور مدارج عالی دارند و جزو استادان برتر آن دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا