در هوای آلوده پاییز چی بخوریم؟

علی‌اکبر حق‌ویسی عنوان کرد: آلودگی هوا بیماری‌های متعددی ایجاد می‌کند که مهمترین آنها بیماری‌های تنفسی و پس از آن بیماری‌های پوستی و چشمی است، البته این آلودگی‌ها با گذشت زمان سبب بروز آلزایمر هم خواهد شد.

وی افزود: این منابع آلودگی از یک حد کوچک مانند خاکستر سیگار تا آلودگی‌های بزرگ مانند دود خودروها و کارخانه‌ها آغاز خواهد شد که با گذشت زمان بر بدن انسان تاثیر می‌گذارد؛ یکی از این مشکلات که اخیرا گریبان‌گیر جامعه شده مشکل ناباروری آقایان و رشد ناقص بدو تولد نوزادان است.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: به همشهریان عزیز توصیه می‌شود تا در حد امکان از مواد غذایی مفید استفاده کنند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهند؛ به ویژه افراد در معرض خطر از جمله کودکان، سالمندان و مادران باردار و شیرده.

حق ویسی ادامه داد: در حال حاضر کاری که لازم است انجام شود استفاده از مواد مغذی است که به عنوان عوامل تغذیه‌ای آنتی اکسیدانی(ضد اکسیداسیون داخل سلول) به کار می‌رود، این عوامل آنتی اکسیدانی نیز بیشتر ویتامین E، پیش ساز ویتامین A(کاروتنوئیدها)، سلینوم و پلی سنول‌ها(ضد سرطان و سکته) هستند.

وی در خصوص ویتامینE توضیح داد: روغن‌ها بهترین منبع برای دریافت این ویتامین هستند که با پختن هم از بین نمی‌روند اما اگر همراه غذا سرخ شوند مقدار زیادی از ویتامین موجود در خود را از دست می‌دهند، منابع غذایی این ویتامین انواع روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم، ماهی، زیتون و انواع مغز دانه‌ها است.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: ویتامین C یکی دیگر از ویتامین‌هایی است که نیاز است در این شرایط مصرف شود؛ بیشتر سبزی‌ها و میوه‌های تازه از جمله مرکبات دارای این ویتامین هستند که باعث می‌شوند مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها زیاد شود.

حق ویسی افزود: میوه‌ها و مرکبات از جمله کیوی و توت‌فرنگی، ویتامینC دارند اما نباید از میوه‌های نرم و له شده استفاده شود زیرا ویتامین در اینگونه مرکبات به شدت کاهش یافته و به حداقل خود رسیده است؛ بعد از مرکبات فلفل سبز دلمه‌ای، انواع کلم، گوجه فرنگی، سبزی‌های برگ پهن سبز مانند اسفناج و سیب‌زمینی دارای ویتامین C هستند.

وی اظهار کرد: هر خانواده‌ای بنا به توانایی مالی خود می‌تواند این مواد مغذی را خریداری کرده و دریافت نماید، و صرفا نیاز نیست که مواد غذایی گران قیمت مورد استفاده قرار گیرند، یکی دیگر از نکته‌های حائز اهمیت هم مصرف آبلیموهای شرکتی و صنعتی است که به دلیل کاهش ویتامین در اثر حرارت دیدن این مواد برای بهداشتی سازی، توصیه می‌شود از اینگونه آبلیموها استفاده نشود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: بدن ما نیاز دارد که روزانه ۳ تا ۵ واحد سبزی و حداقل ۲ واحد میوه دریافت کند(هر یک واحد معادل یک سبد کوچک سبزی، یک خیار کوچک یا یک گوجه‌فرنگی درشت است) این مواد باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل بیماری‌های مختلف تقویت شود.

حق ویسی در خصوص پیش‌ساز ویتامین A (بتاکاروتن) توضیح داد: سبزی و میوه‌های پررنگ(سبز، زرد، نارنجی و …) هستند مانند هویج، کدوحلوایی، کلم بروکلی، اسفناج و محصولاتی از این قبیل است که بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت دارند.

وی عنوان کرد: همانطور که می‌دانیم همیشه آلودگی هوا با مقداری سرب همراه است که تاثیراتی بر بدن انسان خواهد گذاشت، ماده‌ای مفید در سیب است که سرب را به طور کامل از بدن دفع می‌کند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: سایر منابعی که می‌توان از آنها برای دفع سرب استفاده کرد پرتقال، هویج، نارنگی، و غلات سبوس دار است که از اهمیت بالایی برخوردار هستند و جایشان در برنامه غذایی روزانه ما بسیار کم است؛ منیزیم نیز تاثیر خوبی در رفع سرب از بدن دارد و عمدتا در مغزدانه‌ها و میوه‌های خشک مشاهده می‌شود، البته می‌توان این منبع را از حبوبات و سبزیجات برگ سبز نیز دریافت کرد.

حق ویسی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که بدن به جذب آن احتیاج دارد سلینوم است که در ماهی، گوشت قرمز، حبوبات، غلات، تخم مرغ، پیاز و به ویژه سیر یافت می‌شود و از خاصیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: روی، از دیگر منابعی است که بدن به آن احتیاج دارد و بیشتر در انواع گوشت‌ها به کار موجود است، اما به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز و گوشت مرغ بهتر است که گوشت بوقلمون مورد استفاده قرار گیرد تا هم انرژی مورد نیاز بدن دریافت شود و هم قابل استفاده برای بیشتر خانواده‌ها باشد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: مصرف ماهی به دلیل داشتن امگا۳ برای کاهش تنگی نفس و اثرات زیان‌بار ترکیبات التهاب آور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، لازم به ذکر است که سرخ شدن ماهی سبب از بین رفتن فواید آن خواهد شد، لذا توصیه می‌شود این ماده غذایی به صورت پخته، بخارپز و یا کبابی مورد استفاده قرار گیرد.

حق ویسی بیان کرد: چای سبز هم یکی از عوامل کلیدی درجهت افزایش قدرت ایمنی بدن است است زیرا انواع ویتامین‌ها و املاح را در خود جای داده است که باعث افزایش آرامش و رفع التهاب، حساسیت و بهبود عملکرد دستگاه تنفس، خصوصا بافت‌های آسیب دیده خواهد شد، البته همه اینها به شرطی است که در مصرف آن زیاده روی نشده و به اندازه مورد نیاز بدن(روزانه دو فنجان چای کمرنگ) مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان اضافه کرد: مصرف شیر و لبنیات در چنین شرایطی به شدت توصیه می‌شود(مصرف حداقل ۲ لیوان شیر و ماست در روز) زیرا سبب کاهش عوارض ناشی از آلودگی در دستگاه گوارش، دفع مواد آلاینده و سموم و تقویت باکتری‎‌های مفید بدن خواهد شد.

منبع:آفتاب نیوز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا