خلوص و صداقت،معیار اصلی اثری ماندگار

در این آیین که با همکاری نشر مهرنوروز و خانه گفتمان شهر برگزار شد، سخنران هایی از چند نسل از شاعران و نویسندگان معاصر درباره آثار و جایگاه ادبی رضا کاظمی به گفتگو نشستند.

استاد هرمز علی پور، دکتر بهنام زنگی، دکتر فاروق صفی زاده، دکتر سعید فلاح فر، دکتر مینو خانی، وحید پاک طینت، سینا جهان آبادی و محمد مرادی از سخنران های این مراسم بودند که هر یک به بخشی از آثار و شخصیت ادبی کاظمی اشاره داشتند.

 هرمز علیپور شاعر، نویسنده و منتقد پیشکسوت درباره  ابعاد انسانی ادبیات و اهمیت شخصیت اخلاقی و انسانی این نویسنده در شکل‌دهی به آثارش گفت: صداقت اصلی‌ترین خمیرمایه و جوهره  اثر ادبی است. هر فردی طیفی از خصائل و رفتارهای خوب و بد دارد و شاعران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اما آن جا که موضوع خلق اثر چه شعر و چه داستان به میان می‌آید، اگر دنبال تولید اثر ماندگار هستیم، بی‌تردید باید خلوص و صداقت را به عنوان معیار اصلی در نظر بگیریم.

علیپور شعر و داستان رضا کاظمی را نمونه بارزی از آثار صادق و خالص دانست و گفت: وقتی آثار او را می خوانیم فاصله ای بین آن چه در اثر هست با روحیات و شخصیت نویسنده آن نمی بینیم و این یکی از علل اصلی جذابیت و محبوبیت آثار اوست.

ارزش های اخلاقی و انسانی در داستان های رضا کاظمی موج می زند

بهنام زنگی، رییس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران در ادامه ضمن تشریح علل برگزاری این بزرگداشت و نکوداشت جایگاه رضا کاظمی در شعر معاصر ایران را شایسته تقدیر دانست و گفت: داستان های کوتاه رضا کاظمی مانند شعرهای او از زبانی شخصی شده برخوردارند که ارزش های اخلاق و انسانی در آن موج می زند.

دغدغه  او برای بازنمایی و توصیف انسان و عواطف اش باعث شده است که شعرهای کوتاه و داستان های او ضمن برخورداری از محتوای داستانی و روایی، نظر خواننده را به سوی ارزش های اخلاق و انسانی ببرد که این مساله نشان از تعهد اجتماعی و فرهنگی یک نویسنده است که فراتر از پوسته شخصی و فردی، در صدد پاسخ به جامعه و جهان است.

رضا کاظمی شاعر، نویسنده و هنرمند متولد سال 1349 تهران است که در شعر و داستان، خوشنویسی و نقاشی خط فعالیت می کند. وی نزدیک به ربع قرن در زمینه ادبیات جنگ فعالیت داشته است و دو اثر از او برگزیده نخست کتاب سال دفاع مقدس شده و یک اثر او نامزد جایزه ربع قرن ادبیات جنگ در ایران شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا