کشف معمای صخره های در حال انفجار

سال گذشته کاوشگر فضایی اوسیریس رکس متعلق به ناسا بر گرد سیارک بزرگی به نام بنو (Bennu) که مرتبا در حال نزدیک تر شدن به زمین است در حال گردش بوده است.

این کاوشگر با استفاده از چندین دوربین و دیگر ابزارها بی وقفه در حال تصویربرداری از سطح صخره ای این سیارک است که به آن کمک می کند مشخص کند سال بعد در چه منطقه ای  روی آن سیارک بنشیند.

به محض اینکه ناسا مکان نهایی نشستن این کاوشگر را مشخص کند، اوسیریس رکس به مدت زمان لازم برای نمونه برداری برای آوردن به زمین در سال 2023 بر روی این سیارک خواهد نشست.

بسیاری از دانشمندان انتطار دارند نمونه های گرفته شده از بنو درک ما را از سیارک ها به کلی متحول کند بویژه سیارک هایی که نزدیک زمین هستند و بزرگترین تهدید فضایی برای حیات روی زمین به شمار می روند.

سیارک بنو در واقع زنده نیست زیرا هسته داغ که برای فعالیت زمین شناختی لازم است را ندارد اما چنانکه هرگنراثر و همکارانش کشف کرده اند چندان هم مرده و بدون واکنش نیست. اما به گفته او شگفت آور این است که این صخره ها در مدار دور بنو محو می شوند و چند روز پیش از بازگشت به سطح، تبدیل به قمرهای مینیاتوری می شوند.

اما بنابر یک مقاله مفصل که هفته گذشته در مجله ساینس به چاپ رسید، ناسا پیش از این کشفیات شگفت آوری در گوشه و کنار این هستی ناشناخته انجام داده است. اوایل امسال  تیم اوسیریس رکس بخش هایی را بر روی سطح این سیارک مشاهده کردند که در حال انفجار است و این تیم هنوز علت آن را نمی داند.

«کارل هرگنراثر» اختر شناس در دانشگاه آریزونا و دانشمندی که بنو را به عنوان هدف کاوشگر اوسیریس رکس پیشنهاد کرد می گوید: تا کنون کسی سیارکی فعال به نزدیکی این سیارک به زمین مشاهده نکرده است. در گذشته ای نه چندان دور تصور می شد سیارک ها اجسامی مرده هستند که تغییر چندانی نمی کنند.

در ماه ژانویه دوربین های رصد کننده روی کاوشگر اوسیریس رکس سه فوران را تصویر برداری کرد که هر یک از آنها حدود 100 سانتی متر به فضا فوران کرد. این کاوشگر همچنین تعداد قابل توجهی از اجسامی که مانند ابری از پشه دور بنو می چرخند را کشف کرد. این امر نشان می دهد که فوران ذرات روی این سیارک امری عادی است و در تمام سطح آن اتفاق می افتد.

سیارک بنو در واقع زنده نیست زیرا هسته داغ که برای فعالیت زمین شناختی لازم است را ندارد اما چنانکه هرگنراثر و همکارانش کشف کرده اند چندان هم مرده و بدون واکنش نیست. اما به گفته او شگفت آور این است که این صخره ها در مدار دور بنو محو می شوند و چند روز پیش از بازگشت به سطح، تبدیل به قمرهای مینیاتوری می شوند.

وی می افزاید: آنچه ما در حال مشاهده هستیم چیزی است که هرگز قادر نبودیم از زمین مشاهده کنیم. بنابر این سوال این است که آیا ما شاهد پدیده ای هستیم که شبیه آن در سیارک های دیگر هم اتفاق می افتد یا این امری کاملا متفاوت است؟

فوران های عظیم

دانشمندان فوران های عظیمی را از دهها سیارکی که از کنار زمین رد می شوند مشاهده کرده اند. هرگنراثر می گوید: متاسفانه اوسیریس رکس به اندازه کافی فرصت کاوش روی سیارک بنو را ندارد تا این راز را کشف کند. باید پیش ازاینکه این کاوشگر به مقصد زمین حرکت کند، اطلاعات زیادی به دست بیاورد تا بتوان راز فوران های روی بنو را کشف کرد.

وی میگوید اما با توجه به دانش اندک ما از سیارک ها، باید مأموریت ویژه ای برای مطالعه این پدیده روی دیگر سیارک ها در آینده انجام شود.

مترجم: محسن کاریزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا