کپسول فضایی بوئینگ آماده پرتاب است

شرکت مشهور هواپیماسازی بوئینگ که در حوزه ساخت فضاپیما و فناوری‌های فضایی نیز فعال است، به‌تازگی و با همکاری شرکت United Launch Alliance  (ULA) موفق به پیگیری پروژه بسیار مهمی شد که بر اساس آن فضاپیمایی با قابلیت اعزام انسان به مأموریت‌های فضایی ساخته خواهد شد.

این موضوع به دلایل متعددی برای ایالات‌متحده آمریکا حیاتی است زیرا پس از توقف برنامه‌های فضایی ناسا درزمینهٔ اعزام فضانورد به مدار زمین، از سال ۲۰۱۱ تاکنون فضانوردان آمریکایی به کمک سازمان فضایی روسیه و توسط راکت‌های فضاپیمای سایوز به مأموریت اعزام می‌شوند و به‌این‌ترتیب ایالات‌متحده آمریکا برای اعزام فضانورد به فضا و انجام مأموریت‌های خود به روسیه نیاز داشته و تمام فضانوردان آمریکایی به کمک دشمن دیرینه آن‌ها یعنی روسیه به فضا اعزام می‌شوند.

پس از توقف برنامه‌های فضایی ناسا درزمینهٔ اعزام فضانورد به مدار زمین، از سال ۲۰۱۱ تاکنون فضانوردان آمریکایی به کمک سازمان فضایی روسیه و توسط راکت‌های فضاپیمای سایوز به مأموریت اعزام می‌شوند و به‌این‌ترتیب ایالات‌متحده آمریکا برای اعزام فضانورد به فضا و انجام مأموریت‌های خود به روسیه نیاز داشته و تمام فضانوردان آمریکایی به کمک دشمن دیرینه آن‌ها یعنی روسیه به فضا اعزام می‌شوند.

کپسول فضایی بوئینگ که با نام CST-100 Starliner شهرت دارد، به‌تازگی و با سوخت کامل در پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) فلوریدا مورد آزمایش قرارگرفته و تمامی خدمه آن با لباس‌های اصلی مورداستفاده در مأموریت‌های فضایی، شرایطی کاملاً مشابه با مأموریت اصلی خود را تجربه کردند.

این تمرین راه را برای آزمایش مأموریت پرتاب فضاپیمای بدون سرنشین Orbital Flight Test (OFT) ناسا که با همکاری این سازمان فضایی، United Launch Alliance و بوئینگ در تاریخ 20 دسامبر سال جاری برابر با 29 آذرماه اجرا خواهد شد، هموار می‌کند.

این نوع آزمایش‌های واقعی برای پرتاب شاتل‌های فضایی، یک روش استاندارد و مناسب محسوب شده و به‌واسطه این آزمایش‌ها سازندگان کپسول‌های فضایی اطمینان حاصل می‌کنند که همه موارد فنی در نظر گرفته‌شده و همه پرسنل می‌دانند که در حین مأموریت باید چه‌کاری باید انجام دهند. این مانورها در حقیقت بازسازی یک فضای و محیط واقعی برای آن‌ها است.

پیش‌بینی می‌شود مأموریت فضایی بوئینگ در سال آینده میلادی به مرحله اجرائی رسیده و به‌این‌ترتیب ایالات‌متحده آمریکا دیگر برای اعزام فضاپیما و انجام مأموریت‌های فضایی که در آن فضانوردان حضور دارند، به روسیه نیازی نخواهد داشت.

شرکت بوئینگ، یک شرکت چندملیتی محسوب می‌شود که در سال 1916 میلادی تأسیس‌شده است. نام مؤسس این شرکت ویلیام بوئینگ بود و نخستین دفتر آن در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن ایالات‌متحده آمریکا آغاز به کارکرد.

شرکت بوئینگ در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه صنایع هوا و فضا در سطح جهان محسوب شده و شناخته‌شده‌ترین محصولات این شرکت هواپیماهای مسافربری هستند درحالی‌که بسیاری از محصولات مورداستفاده در مأموریت‌های فضائی سازمان فضائی ناسا توسط طراحان و مهندسان بوئینگ ساخته می‌شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا