باستان‌شناسان تخم‌مرغ‌های رومی را شکستند

در پی تجزیه‌وتحلیل یافته‌های به‌دست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی در یک محوطه رومی در بریتانیا، تعداد زیادی اشیا مختلف کشف شد که در بین آن‌ها سبدی حاوی تخم مرغ‌های باستانی بود. به گفته پژوهشگران، سه عدد از این تخم‌مرغ‌ها طی فرایند مطالعاتی و به‌طور تصادفی شکستند که بسیار بدبو بوده و دانشمندان به طنز آن‌ها را قدیمی‌ترین بمب‌های بدبوی جهان نام‌گذاری کردند.

این سبد تخم‌مرغ‌های باستانی در منطقه آیلسبری (Aylesbury) واقع در باکینگهام شایر (Buckinghamshire) انگلستان کشف شد. این سبد تخم مرغ در یک چاه باستانی به دست آمد که به اعتقاد باستان‌شناسان احتمالاً کارکرد چاه آرزوها را داشته و مردم روزگار باستان برای رسیدن به آرزوهای خود در داخل آن نذوراتی مانند تخم مرغ می‌انداختند. هنگامی‌که این تخم‌مرغ‌ها از محل خود خارج شدند، بوی بسیار نامطبوع و قوی از آن‌ها استشمام می‌شد.

استوارت فورمن (Stuart Foreman) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف فوق؛ اعلام کرد: «مهم‌ترین دلیلی که ما توانستیم یک سبد حاوی تخم مرغ که در نوع خود منحصربه‌فرد محسوب شده و نمونه آن حداقل در بریتانیا به دست نیامده، در این محل کشف کنیم، وجود آب در داخل این چاه است که باعث سالم ماندن این مواد شده است که به‌طور طبیعی به‌هیچ‌وجه در محیط خشک و عادی، باقی نمی‌ماندند.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «در جریان بیرون آوردن این تخم‌مرغ‌ها از محل خود، سه تخم مرغ شکسته شده و بوی بسیار بدی در محل پخش شد. این‌که ما توانستیم یکی از آن‌ها را سالم خارج کنیم، بسیار شگفت‌انگیز است زیرا این تخم‌مرغ‌های 1700 ساله بسیار شکننده و آسیب‌پذیر بودند.»

گفتنی است علاوه بر این تخم‌مرغ‌ها، محققان همچنین ده‌ها سکه، کفش، ابزار چوبی و یک سبد بسیار نادر در این چاه کشف کردند.

ادوارد بیدولف (Edward Biddulph) باستان‌شناس دانشگاه آکسفورد که عملیات آنالیز و تجزیه‌وتحلیل این تخم‌مرغ‌ها را بر عهده داشت، در این رابطه گفت: چاه آرزوهای روم باستان احتمالاً مشابه همان چاه آرزوهایی است که ما امروزه در برخی فرهنگ‌ها داریم و مردم در آن سکه می‌اندازند.

بیدولف خاطرنشان كرد: کشف تخم مرغ در کاوش‌های باستان‌شناسی، یك یافته نادر است. احتمالاً رهگذران در این محل متوقف می‌شدند تا به خدایان هدیه داده و آرزو کنند تا خواسته‌ها و روی‌هایشان برآورده شوند. رومی‌ها به دلایل واضح تخم مرغ را با تولد دوباره و باروری مرتبط می‌دانستند. باستان‌شناسان پیش‌ازاین استخوان‌های مرغ و پوسته‌های تخم مرغ شکسته شده در گورهای رومی در انگلیس یافته بودند اما هرگز یک تخم مرغ کامل در کاوش‌های باستان‌شناسی به دست نیامده بود.

این تخم‌مرغ‌های باستانی هم‌اکنون در مرکز باستان‌شناسی آکسفورد و در یک جعبه پلاستیکی مخصوص که دارای فضایی بدون بافت اسیدی است، نگه‌داشته می‌شود. درنهایت و پس از پایان مطالعات قرار است این تخم‌مرغ‌ها به موزه باکینگهام شایر منتقل شوند.

در خاتمه لازم به ذکر است که کاوش‌های این منطقه باستانی از سال 2007 تا 2016 ادامه داشته و تجزیه‌وتحلیل و بررسی یافته‌های آن هنوز در جریان بوده و ادامه دارد.