ظهور شکوفه فیتوپلانکتون در تنگه هرمز

این عکس که با عنوان «ظهور شکوفه فیتوپلانکتون در یکی از پر رفت و آمدترین گذرگاه‌های نفتی جهان» امروز (جمعه) در تارنمای رصدخانه زمین ناسا (Earth Observatory) منتشر شد، در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۴ مهر ۱۳۹۸) توسط تصویربردار عملیاتی زمین (OLI) بر روی ماهواره لندست ۸ ثبت شده است.

ناسا در توضیح این عکس و با اشاره به گرداب فیتوپلانکتون در این منطقه نوشت: نفتکش‌ ها در هر روز حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام (چیزی در حدود ربع میزان مصرف جهانی) را از تنگه هرمز جابه‌جا می‌کنند. این تنگه یکی از مهم ترین گذرگاه‌ های نفتی جهان است اما به تازگی محل عبور چیزی بیشتر از نفتکش‌ها بوده است.

فیتوپلانکتون‌ ها ارگانیسم‌ های گیاه مانندی هستند که نقش کانون را در زنجیره غذایی آبزیان ایفا می‌کنند. فراوانی فیتوپلانکتون‌ها به در دسترس بودن نور خورشید و مواد مغذی وابسته است اما همچنین می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری چون دما، میزان شوری و عمق آب، وزش باد و تعداد موجودات آبزی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، قرار گیرد. در صورت مساعد بودن شرایط، جمعیت فیتوپلانکتون‌ ها می‌تواند شاهد رشدی انفجاری باشد که از آن به عنوان شکوفه فیتوپلانکتون (phytoplankton bloom) یاد می‌شود.

در گزارش تارنمای رصدخانه زمین ناسا آمده است: «تصویر ثبت شده از پدیده شکوفه فیتوپلانکتون در تنگه هرمز، به یک نقاشی با آبرنگ می‌ماند، ترکیبی از هنر و علم. نورمن کرینگ (Norman Kuring) از گروه زیست‌شناسی دریایی ناسا همچون عکاسی که نور را تنظیم کرده و از فیلترهای گوناگون استفاده می‌کند، با به کارگیری نرم‌افزارها و روش‌های مختلف فیلتر رنگ جزئیات ظریف آب را به نمایش درمی‌آورد.

تمام جزئیات تصویر شده از گرداب فیتوپلانکتون در آب‌های غنی از کلروفیل این منطقه واقعی هستند و کرینگ تنها با جداسازی و تقویت برخی از سایه‌ها و درجات ارائه شده در داده‌ها، برای برجسته کردن این زیست توده استفاده کرده است.» 

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا