شناسایی ۲۰۰ بیماری غیرواگیر و ۶۰ عامل خطر مرگ‌ومیر

باقر لاریجانی درباره بیماری‌های غیرواگیر افزود: هرچند بیماری‌های واگیر اهمیت دارند، اما بیماری‌های غیرواگیر به اندازه کل بیماری‌های واگیر منجر به مرگ و میر می‌شوند و این در شرایطی است که بالاترین میزان بیماری‌های غیرواگیر در منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد.

وی اظهار داشت: اگر به بار بیماری‌های مختلف نگاه کنیم، سه چهارم بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر می‌شود. چهار بیماری اصلی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی جزو بیماری‌های غیرواگیری هستند که به دنبال ایجاد استراتژی صحیح برای مبارزه با آنها هستیم. البته ایران چهارچوب‌های استراتژی مناسبی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دارد و یکی از کشورهای موفق از نظر داشتن استراتژی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: البته چالش‌های فراوانی در زمینه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. یک چهارم افراد بزرگسال، چربی خون بالا دارند و یک سوم جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند. بیماری‌های قلبی و عروقی نیز درصد بالایی در کشور دارد. از طرفی تغذیه نامناسب در کشور ما فراوان است و بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور، فعالیت فیزیکی درستی ندارند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: با این حال برنامه منسجمی در ایران برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. یکی از ابزارهای ما برای اجرای این استراتژی، استفاده از شبکه بهداشت و درمان است. به همین دلیل بود که وقتی وارد برنامه سنجش فشار خون به عنوان یکی از عوامل خطر شدیم، جمعیت بیش از ۳۰ میلیون نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

لاریجانی گفت: مقدار زیادی از موضوع مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر به مردم مربوط می‌شود که این بخش به افزایش آگاهی‌های عمومی نیاز دارد. حدود ۲۰۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر را در کل کشور بررسی کردیم و از چند ماه آینده بررسی مجدد را آغاز خواهیم کرد. عوامل خطری مانند تغذیه نامناسب و مصرف بالای نمک و پایین بودن مصرف سبزیجات در کشور وجود دارد. در مورد همه شهرستان‌های کشور، وضعیت بیماری‌های غیرواگیر و جایگاه شهرستان ها در زمینه عوامل خطر را بررسی کردیم.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ایران یک کشور مثال زدنی و الگو در حوزه سلامت است. در شهرهای کوچک و روستاها، مراقب بهداشت و بهورز همه اطلاعات سلامت منطقه را داشته و با افراد ساکن در آن منطقه تعامل دارد. به همین دلیل وضعیت شاخص‌های بهداشتی در شهرهای کوچک و روستاها به مراتب بهتر است. می‌توان پیام‌های بهداشتی را با یک حرکت به گوشه گوشه کشور ببریم. البته باید توجه کرد که مجموعه پیشرفت‌های کشور باعث بهبود شاخص‌های سلامت شده است. لاریجانی تاکید کرد: شبکه بهداشتی ایران، پیشرفت‌های پزشکی، بستر ارائه خدمات سلامت، آموزش و تحقیقات پزشکی از جمله زمینه‌هایی هستند که باعث می‌شود ایران به شکل امیدوارانه‌ای به آینده نگاه کند.

کمیسیون عالی بیماری‌های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت پیش از این،  جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه برنامه‌ریزی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد.

همچنین تدروس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت،  پیش از این اقدامات ایران در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر را برای دیگر کشورها الهام‌بخش ارزیابی کرد و گفت: ایران یکی از کشورهایی است که بهترین عملکرد را در پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در سطح جهان داشته است.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا