مطالعه تطبیقی نوع خنده انسان و شامپانزه

اخیرا یک پژوهش در باره انواع لبخند انجام شده و نشان می دهد که شامپانزه هایی که در حیات وحش به سر می برند ، دارای لبخندی مشابه انسان هستند که این ویژگی باعث می شود تا جانوران فوق نیز از نوعی ارتباط برخوردار  باشند که بسیار به انسان ها شباهت دارد  . به گفته این پژوهشگران ،  نوع لبخند و واکنش های خنده در انسان و شامپانزه یکسان بوده و هر دو گروه قادر هستند تا بدون صدا بخندند .

در همین رابطه مارینا داویلا – راس (  Marina Davila-Ross ) از دانشگاه پورتسموث (University of Portsmouth) انگلستان در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " انسان دارای انعطاف پذیری خوبی برای به نمایش گذاشتن لبخند یا سخن گفتن یا بدون آن و یا خندیدن است . در واقع این توانایی در انعطاف پذیری لبخند زدن در انسان برای ایجاد حالات صورت به کار می رود و به ما اجازه می دهد تا در برقراری ارتباطات خود با دیگر انسان ها راه های آشکارتر و متنوع تری را به کار گیریم . ما تا این زمان نمی دانستیم که شامپانزه ها نیز از این انعطاف پیذیری برخوردار بوده و می توانند به جای ایجاد صدا ، با تغییر حالت صورت توسط لبخند ارتباط برقرار کنند .  "

این مطالعات نشان می دهد که به کارگیری حرکات مثبت صورت و انعطاف پذیری در حالات چهره در جد مشترک انسان و شامپانزه وجود داشته است . البته قابل ذکر است که بر اساس مطالعات انجام شده ، هنوز هم تفاوت هایی بین خنده انسان ها و شامپانزه ها وجود دارد .

مارینا داویلا – راس در ادامه سخنان خود  اظهار داشت : " شامپانزه ها زمانی که می خندند ، به ندرت صدای خود را بلند می کنند اما این ویژگی بیشتر توسط انسان نشان داده می شود . در نتیجه این خنده Duchenne laughter  نامیده شده که دارای تاثیری مثبت   روی شنوندگان انسان است . "

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا