در برخورد با کودک آزاران هیچ خلأ قانونی وجود ندارد

دکتر محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سیناپرس در خصوص این موضوع وحمایت از کودکان کار گفت: مجلس شورای اسلامی با توجه به اتفاقات ناگواری که در گذشته برای برخی کودکان و نوجوانان به وجود آمد لایحه ای را در جهت حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در دستور کار خود قرار دارد.

در این لایحه تلاش شد کودکان و نوجوانانی که به دلایل خانوادگی یا اجتماعی آسیب دیده اند و یا در معرض آسیب دیدگی قرار دارند به صورت قانونی مورد حمایت قرار بگیرند.در گذشته کودک آزاری به شکل های مختلف در کشور وجود داشت. با این وجود هیچ قانونی برای حمایت از چنین کودکانی وجود نداشت.

متولیان فرهنگی باید با آگاهی بخشی به جامعه و بیان حقوق فردی و اجتماعی کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند شرایطی را فراهم کنند که کودکان و نوجوانان در معرض آسیب با چالش های کمتری در زندگی خود مواجه شوند.

 نماینده دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که با تلاش و تحقیق نمایندگان در نهایت به نتیجه رسید مسایلی مانند وضعیت و مشکلات خانوادگی کودکان و نوجوانان،وضعیت تحصیل آنها و همچنین مراکز نگهداری آنها لحاظ شده است.

در این زمینه سازمان هایی مانند سازمان بهزیستی کشور نیز موظف شده اند همکاری های لازم را در راستای اجرا کردن این قانون انجام بدهند.
 عضو فراکسیون ولایی مجلس در خصوص مجازات های تعیین شده در این لایحه تصریح کرد: با توجه حساسیت سنی که کودکان و نوجوانان در آن قرار دارند مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت برای متخلفان و کسانی که مبادرت به کودک آزاری می کنند مجازت های سنگینی در نظر بگیرد تا کسانی که چنین رفتارهایی را انجام می دهند از پیامدهای آن در امان نمانند.

دکتر پورمختار خاطرنشان کرد: براساس اطلاعاتی که در زمینه کودک آزاری در کشور وجود دارد از زمانی که حمایت از حقوق کودکان در دستور کار مسئولان دولتی و مجلس قرار گرفته این وضعیت تاحدودی کنترل شده است و دیگر مانند گذشته نیست.با این وجود هنوز آمار دقیقی از وضعیت کودک آزاری در کشور وجود ندارد.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد:نهادهای مختلفی در زمینه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با مجلس همکاری و همراهی داشتند و تلاش شد نهادهای تصمیم گیر در زمینه مسائل اجتماعی و قضایی نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند که در نهایت نیز این اتفاق رخ داد و ما شاهد همکاری نهادهای تصمیم گیر در این زمینه بودیم.
 وی در خصوص انتشار برخی تصاویر در فضای مجازی در خصوص آزار کودکان تصریح کرد: متأسفانه تصاویری در این زمینه در فضای مجازی منتشر شده که افکار عمومی جامعه را جریحه دار کرده است.

این در حالی است که براساس قانون مصوب مجلس دست دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و کودک آزاران باز است و قانون می تواند به صورت جدی با این افراد برخورد کند.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان جامع و کامل است و هیچ خلأ قانونی برای برخورد با کودک آزاران وجود ندارد. به همین دلیل نیز دستگاه های زیربط می توانند با قاطعیت با کودک آزاران برخورد کنند.
 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان با بیان ضرورت فرهنگ سازی در جهت حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد:دستگاه های متولی فرهنگی کشور باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

همه ما می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است.به همین دلیل نیز متولیان فرهنگی باید با آگاهی بخشی به جامعه و بیان حقوق فردی و اجتماعی کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند شرایطی را فراهم کنند که کودکان و نوجوانان در معرض آسیب با چالش های کمتری در زندگی خود مواجه شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا