خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان چاق

محققان دانشگاه لیدز (University of Leeds) انگلستان طی گزارشی اعلام کردند ، ارتباطی احتمالی بین افزایش چاقی و افزایش ابتلای سرطان پستان در مردان دیده می شود .

این مساله از مدت ها پیش شناخته شده است که سلول های چربی مردان حاوی آنزیم هایی بوده که هورمون مردانه تستسترون (testosterone) را به هورمون زنانه استروژن (oestrogen) تبدیل می کند .  در واقع بر اساس پژوهش های انجام شده ، این مساله می تواند به طور منطقی به شرح ارتباط بین افزایش چاقی مردان و افزایش ابتلای آن ها به سرطان پستان بپردازد . در حقیقت با افزایش چاقی در مردان و وجود چربی بیشتر ، استروژن بیشتری نیز در بدن آن ها تولید می شود بنابراین مردانی با شاخص توده بدن body mass index  (سنجش آماری مقایسه وزن و قد یک فرد) بیش از 25 ، از هومون های زنانه بیشتری در خون خود برخوردار هستند که احتمال ابتلا به این نوع سرطان را بالا می برد . 

پروفسور اسپریز (Professor Speirs) از دانشگاه لیدز در این رابطه می گوید : " بر اسا  بررسی های انجام شده در بیمارستان های مختلف مشخص شد که  در بیش از 90 درصد از مردانی که به سرطان پستان مبتلا شده اند ، گیرنده های سطح سلولی ، دارای هورمون های زنانه بوده و برای رشد مورد استفاده قرار می گرفته است . علاوه بر این ، کلسترول قادر است تا به یک ترکیب مشابه در فعالیت های استروژن تبدیل شود . "  

پژوهشگران این دانشگاه همچنین  اعلام کردند که مردان چاقی که از کلسترول بالایی برخوردار هستند ، بدنشان دارای ترکیب مشابه استروژن بیشتری بوده که به رشد سلول های سرطانی کمک می کند .

قابل ذکر است که کنفرانس سالانه انجمن انکولوژی بالینی امریکا (American Society of Clinical Oncology's annual conference ) در شیکاگو، اخیرا طی گزارشی اعلام کرد که چاقی به همراه مصرف دخانیات می تواند علت اصلی ایجاد سرطان ها محسوب شود . 

علاوه بر این برای بالا بردن سطح آگاهی مردم از سرطان پستان مردان ، محققان اعلام کردند که  بیماری سرطان پستان در مردان قابل جلوگیری بوده و مردان می توانند با انجام اقدامات لازم همچون به کار گیری رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی ، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند .

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا