تبخال می تواند در بروز ام اس موثر باشد

دانشمندان سوئدی  خون 8700 بیمار مبتلا به ام اس و یک گروه کنترل شامل 7200 فرد سالم را آزمایش کردند. آنها در جستجوی آنتی بادی ها علیه پروتئین های دو ویروس هرپس انسانی 6 یا (HHV-6) نوع «ای و بی» بودند.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که احتمال وجود آنتی بادی علیه HHV-6 در خون بیماران ام اس 55 درصد بیشتر از خون افراد عادی بود.

این محققان همچنین گروه فرعی دیگری شامل 500 نفر که ام اس نداشتند را تحت بررسی قرار دادند. خطر بروز ام اس برای کسانی که عفونت HHV-6 داشتند دو برابر دیگران بود. همچنین مشخص شد که هر چه سن این افراد در موقع کشف این ویروس در خون آنها  کمتر باشد احتمال ابتلا به ام اس در  آینده در آنها بیشتر خواهد بود.

به گفته  محققان، این یافته ها که نتایج آن در مجله  Frontiers in Immunology  چاپ شده نشان می دهد که HHV-6A ممکن است در بروز بیماری ام اس نقش داشته باشد.

ام اس بیماری سیستم خودایمنی بدن است که  که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر می گذارد و باعث ضعف، مشکلات حرکت و لرزش می شود. علت آن هنوز مشخص نیست اما یک نظریه مطرح شده این است که یک ویروس، سیستم ایمنی را فریب می دهد تا به بافت‌های بدن حمله کند.

«آنا فاگدل هان» استاد علوم عصبی بالینی در موسسه کارولینسکا در استکهلم می گوید: نتایج این تحقیق، یک پیشرفت بزرگ هم در زمینه بیماری ام اس و هم هرپس است. این یافته تایید می کند که HHV-6A می تواند عاملی کمک کننده در پیشرفت ام اس باشد. بالاتر از آن ما اکنون می‌توانیم بااین روش جدید دریاببیم این دو نوع ویروس متفاوت HHV-6A چقدر شایع هستند و این کاری است که قبلا نمی‌توانستیم انجام دهیم.

اعتقاد بر این است که 80 درصد کودکان پیش از دو سالگی مبتلا به HHV-6A هستند و بسیاری از آنها در بقیه عمر در خون خود علیه آن آنتی بادی دارند.

فاگدل هان افزود: هر دو ویروس HHV-6A و 6B سلول های مغزی را دچار عفونت می کنند اما این کار را به شیوهای مختلف انجام می دهند. بنابر این اکنون بهتر است بیشتر پیشرفت کنیم و بکوشیم دقیقا مشخص کنیم این ویروس ها چقدر بر پیشرفت بیماری ام اس تاثیر می گذارند.

مترجم: محسن حدادی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا