خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی دوگانه سوز می شوند

شورای اقتصاد در نشست اخیر خود بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند. این مصوبه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو را در برمی‌گیرد و همه خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور شامل این مصوبه می‌شوند.

سقف تعهد دولت در این مصوبه برای پرداخت کمک بلاعوض به مالکان خودروهای یاد شده، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد.

درباره جزییات این موضوع، علیرضا صادق آبادی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران – با اشاره به موافقت شورای اقتصاد با پرداخت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای دوگانه سوز کردن خودروها افزود: این خودروها شامل ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی تاکسی‌های سدان، ون، وانت بارهای پرمصرف و کم مصرف و خودروهای مسافربر شخصی است که در سامانه وزارت کشور مشخص شده اند.

معاون وزیر نفت افزود: این مبلغ به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از محل صرفه جویی در مصرف بنزین تامین می‌شود و هفته آینده، جزئیات و نحوه نام نویسی مالکان خودروهای بنزین سوز عمومی از طریق اعلامیه‌های شرکت ملی پالایش و پخش اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که از محل اجرای این طرح، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین کمتر مصرف شود و از طریق صادرات این مقدار، اصل و فرع وام شبکه بانکی به شرکت ملی پالایش و پخش تسویه خواهد شد.

به گفته صادق آبادی، در این طرح بانک‌های عامل وامی را به ارزش ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پرداخت می‌کنند که این شرکت هم در قرارداد با کارخانجات خودروساز و همچنین کارگاه‌های تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز، این مبلغ را به کارخانجات و کارگاه‌های تبدیل پرداخت می‌کند.

رد شایعات در خصوص احتمال افزایش نرخ سوخت CNG

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با رد شایعات در خصوص احتمال افزایش نرخ سوخت CNG گفت: با اجرای این طرح ضمن کمک به ایجاد اشتغال سریع در کشور، هزینه‌های حمل و نقل مسافر حتی در مقایسه با بنزین هزار تومانی هم کاهش می‌یابد چرا که رانندگان سوخت خود را با نرخ ۴۵۰ تومان دریافت می‌کنند.

بنا بر اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، او کاهش مصرف بنزین در کشور و امکان صادرات بنزین صرفه جویی شده به دیگر کشورها و همچنین کاهش آلاینده‌های سوخت بدلیل جایگزین کردن سوخت سی ان جی بجای بنزین را از دیگر مزایای اجرای این طرح دانست و افزود: اجرای این طرح، تاثیرات زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد.

صادق آبادی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت ساخت و تولید تجهیزات خودروهای دوگانه سوز در کشور موجود است و نیازی به واردات تجهیزات دوگانه سوز کردن خودروها فراهم است، افزود: در جلسات با کارخانجات و کارگاه‌های تبدیل متوجه شدیم که ماهانه امکان تبدیل ۲۰۰ هزار خودروی بنزین سوز به دوگانه سوز فراهم است و با توجه به اینکه ممکن است این ظرفیت در ماه‌های اول به طور کامل فراهم نباشد، پیش بینی می‌کنیم که حداکثر ظرف مدت یک سال این طرح به طور کامل به سرانجام برسد.

وی همچنین در خصوص امکان تبدیل سایر خودروهای بخش خصوصی نیز گفت: مالکان این خودروها می‌توانند به صورت مستقل با مراجعه به کارگاه‌های تبدیل که دارای مجوز سازمان ملی استاندارد و وزارتخانه‌های صنعت و نفت باشند، خودروهای خود را با هزینه شخصی دوگانه سوز کنند، اما از محل تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اعتباری برای تبدیل خودروهای شخصی در نظر گرفته نشده است و هدف این طرح، کاهش هزینه‌های ناوگان عمومی کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا