تهدید برای امنیت غذایی کشور

هوشنگ جزی در حاشیه مراسم روز جهانی خاک که در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی برگزار شد، گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش آبی قرار دارد و سازمان جنگل‌ها اقدامات متنوعی را برای حفاظت خاک انجام می‌دهد که به پوشش گیاهی، حفظ مراتع و کنترل رسوب کمک می کند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها با اشاره به میزان فرسایش خاک در کشور افزود: در حال حاضر در کشور سالانه حدود ۱۰ تن در هکتار فرسایش خاک داریم که معادل ۲۵۰ میلیون مترمکعب رسوب است که تنها در سدهای کشور ته نشین می‌شود. در حوزه سدها ما برنامه ویژه‌ای را داریم که بتوانیم باعث کاهش رسوب در آن‌ها شویم.

جزی در رابطه با نُرم جهانی فرسایش خاک تصریح کرد: فرسایش خاک نُرم جهانی ندارد و در کشورهای مختلف شکل و میزان فرسایش خاک متفاوت است، اما متوسط فرسایش با حد مجاز در نظر گرفته می‌شود که در کشور ما این حد مجاز کمتر از یک‌تن است و فرسایش در ایران بسیار بیشتر از حد مجاز اتفاق می‌افتد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها با اشاره به اقدامات مثبت آبخیزداری در کاهش فرسایش خاک گفت: اقدامات آبخیزداری باعث شده سالانه حدود ۹ تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری شود.

این مسئوول آبخیزداری، عدم انسجام سازمانی و بین بخشی را چالش مهم آبخیزداری در تصمیم گیری‌های کلان برشمرد و افزود: در نظام برنامه‌ریزی و بودجه ریزی بیشتر رقابت برای گرفتن بودجه بین بخشی است.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح‌های آبخیزداری معمولاً در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها انجام می‌شود درحالی که حوزه های آبخیزها ممکن است چندین استان را در بر گیرد.

جزی یک بار دیگر با تاکید بر اهمیت حفظ خاک در کشور اظهار کرد: خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی است. پوشش گیاهی به کشور ما که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است کمک می‌کند که شرایط اقلیمی متعادلی داشته باشد و از حداقل بارندگی بیشترین استفاده را ببرد.

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا