شروع استفاده از سامانه جی.پی .اس

  • سالروز شروع استفاده عمومی از سامانه جی.پی .اس

آنچه امروز "سامانه موقعیت‌یاب جهانی" نامیده می شود و در لایه لایه زندگی ما حضور دارد و تقریبا عموم مردم از آن برای تعیین مسیر استفاده می‌کنند در ابتدا برای ارتش آمریکا و هدایت نظامیان این کشور طراحی شد اما با گذر زمان در اختیار عموم مردم قرار گرفت و رسما در 8 دسامبر 1993 توسط وزارت دفاع اعلام شد.

  • کشف عنصر رونتگنیم

رونتگنیم یا رونتگنیوم یا آن‌ان‌انیوم یا اکا-طلا یک عنصر شیمیایی مصنوعی با نماد Rg و عدد اتمی ۱۱۱ است که به افتخار فیزیکدان و برنده جایزه نوبل فیزیک، ویلهلم رونتگن (کاشف پرتو ایکس) نام‌گذاری شده‌است. رونتگنیم یک اتم فوق سنگین بوده و در نتیجه بسیار ناپایدار است؛ به نحوی که پایدارترین ایزوتوپ آن ۲۸۶Rg نیمه‌عمری تنها معادل ۱۰ تا ۱۱ دقیقه دارد.

رونتگنیم برای اولین بار در ۸ دسامبر ۱۹۹۴ در «مرکز تحقیقات یون سنگین هلمهولتز» در دارمشتات آلمان ساخته شد. تیم آنها دو اتم نیکل-۶۴ و بیسموت-۲۰۹ را در یک شتاب‌دهندهٔ خطی برخورد دادند؛ و درنهایت ایزوتوپ رونتگنیم-۲۷۲ شناسایی شد.

  • تولید انبوه موشك هدایت شونده ضد زرهِ "توسن 1"

این موشک برای انهدام هدف های زرهی، تانک هایی با زره واکنشی، انهدام مواضع بتونی و هدف های دریایی طراحی شده و دارای عمق نفوذی در حدود هشتصد میلی متر و سرعت متوسط ششصد متر در ثانیه است.

  • تولد توماس رابرت

توماس رابرت چک متولد ۸ دسامبر ۱۹۴۷است. در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمد. شیمیدان آمریکایی است. در سال ۱۹۸۹ او به همراه سیدنی آلتمن «برای کشف خصوصیات RNA، ریبوزیم» موفق به کسب جایزه نوبل در شیمی شد.

  •  تولد ایلای ویتنی

ایلای ویتنی متولد ۸ دسامبر ۱۷۶۵ بود. وی مخترع آمریکایی بود. شناخته‌شده‌ترین اختراع او ماشین پنبه پاک‌کن است.از دیگر اختراع‌های ویتنی می‌توان به یکی از نخستین نمونه‌های ماشین تراش اشاره کرد. یکی از اختراع‌های او که سبب شناخته‌تر شدنش گردید ساخت تفنگ فیتیله‌ای با قطعه‌های تعویض‌پذیر بود.وی  ۸ ژانویه ۱۸۲۵ درگذشت.

  • تولد بیورنستیرنه مارتینیوس بیورنسون

بیورنستیرنه مارتینیوس بیورنسون متولد ۸ دسامبر ۱۸۳۲ نویسنده نروژی بود که در سال ۱۹۰۳ میلادی موفق شد جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد. از بیورنسون به عنوان حلقه‌ای از چهار ادیب بزرگ نروژ یاد می‌شود؛ سه حلقهٔ دیگر گروه عبارت بودند از: هنریک ایبسن، جونز لای، و الکساندر کیلند. بیورنسن بیشتر به خاطر سرود ملی نروژ که از نوشته‌های اوست شهرت یافته‌است.وی ۲۶ آوریل ۱۹۱۰درگذشت.

  • درگذشت پافنوتی چبیشف

پافنوتی چبیشف متولد  ۱۶ مه ۱۸۲۱ در بوروفسک بود. وی ریاضیدان روسی زاده. از کارهای وی می‌توان به تابع چبیشف اشاره کرد.او ۸ دسامبر ۱۸۹۴درگذشت.

  • درگذشت جرج بول

جرج بول متولد  ۲ نوامبر ۱۸۱۵ بود. وی ریاضی‌دان و فیلسوف انگلیسی بود. کار او در ابداع جبر بولی پایه محاسبات کامپیوتری شد و از این نظر او یکی از بنیان‌گذاران علم کامپیوتر است، گرچه در زمان او هنوز کامپیوتر اختراع نشده بود.او ۸ دسامبر ۱۸۶۴ (۴۹ سال)درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا