ابتلا به سرطان پرستات باژیم غذایی پرچرب

از فیوچریتی، نتایج تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه مک‌گیل نشان می‌دهد مصرف بالای غذاهای سرشار از چربی اشباع‌شده منجر به برنامه‌ریزی مجدد سلولی می‌‌شود که ارتباط مستقیمی با سرعت پیشرفت و میزان کشندگی سرطان پرستات دارد.
براساس یافته‌های جدید، کاهش مصرف چربی‌های حیوانی، به خصوص وعده‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌‌شده در مردان مبتلا به سرطان پرستات، می‌تواند پیشروی این بیماری را کُند کند و حتی مانع از رشد آن شود. برخی از ژن‌ها، به نام «آنکوژن» نقش کلیدی در ابتلا به سرطان و پیشروی ایفا می‌کند که ژن‌های خانواده «ام وای سی» یکی از آنها است.
در این مطالعه، دانشمندان بیان ژن ام وای سی را شبیه‌سازی کردند و متوجه شدند که افزایش مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع خطر ابتلا و پیشروی سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بیان ژن فرایندی است که در آن با استفاده از اطلاعات درون ژن، محصولی کاربردی به دست می‌آید. محصول ژن‌ها عمدتاً آمینو اسیدی هستند.
به گفته دانشمندان بیان ژن ام وای سی باعث برنامه‌ریزی مجدد سلولی می‌شود. از سوی دیگر این ژن نقش کلیدی در تومورزایی ایفا می‌کند، باعث ایجاد ویژگی‌های بدخیم در سلول‌های سالم می‌شود و رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. گروه تحقیقاتی دانشگاه مک‌گیل داوطلبان را به دو گروه تقسیم کردند میزان مصرف غذاهای پرچرب و نوع آن، مانند چربی اشباع‌شده و اشباع‌نشده، آنها را بررسی کردند.
نتایج نهایی حاکی از آن بود که چربی حیوانی به خصوص مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع‌شده عملکردی شبیه به بیان ژن ام وای سی دارد. داوطلبان با مصرف بیش از اندازه غذاهای سرشار از چربی اشباع‌شده چهار برابر بیشتر از داوطلبان با مصرف پایین غذاهای سرشار از چربی اشباع‌شده در خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات قرار دارند.

منبع:آنا