نمایشی برای رسیدن به خودکفایی

این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران توسط پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از 19 تا 22 خرداد در سالن خلیج فارس، میزبان بیش از 110 شرکت بود که از این تعداد، ۴۸ شرکت از ۱۵ کشور روسیه، هند، کره جنوبی، بلژیک، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، سوئیس، یونان، رومانی، ترکیه، آذربایجان، چین و پاکستان و همچنین ۷۱ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی حضور داشتند.

نمایشگاه بین المللی INOTEX در طول برگزاری دو دوره گذشته، میزبان شرکت های معتبر فناور از کشورهایی همچون روسیه، هند، کره جنوبی، آلمان، انگلیس، چین و ترکیه بوده و تفاهم نامه ها و قراردادهای بسیاری برای انتقال فناوری بین شرکت های مذکور طی آن به امضا رسیده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تسهیلات ویژه مالی برای انتقال فناوری های مورد نیاز برای شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه در نظر گرفته است.

این نمایشگاه با رویکرد بسترسازی برای تعریف همکاری های فناورانه بین المللی و تسهیل تبادل توانمندی های فناورانه کشورهای مختلف دنیا با اولویت شرکت دادن دستاوردها در تجارت و با رویکرد تعریف همکاری های بلندمدت به ترتیب در حوزه های انرژی، فناوری اطلاعات، الکترونیک، بیوتکنولوژیک و نیز هوا فضا شکل گرفته است.

در افتتاحیه این نمایشگاه مهندس امیری نیا، رئیس نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس گفت: 15 کشور در این نمایشگاه شرکت کرده اند که در بین آنها شرکت های اروپایی نیز حضور دارند. به گفته او، از این کشورها 48 شرکت به عرضه فناوری های خود پرداخته اند و قصد دارند با تبادل اطلاعات با شرکت های ایرانی حاضر در نمایشگاه، مانند سال گذشته موفقیت هایی در زمینه عقد قرارداد همکاری کسب کنند. همچنین او از بسترسازی های صورت گرفته ابراز امیدواری کرد و افزود تسهیلات بیشتری نسبت به سال گذشته در اختیار شرکت ها قرار خواهد گرفت. به غیر از امیری نیا، صحبت های مهندس نجفیان، دبیر نمایشگاه حائز اهمیت بود که گفت سود حاصل از قراردادهای سال گذشته 3 میلیارد ریال بوده که امیدواریم این رقم امسال به 30 میلیارد ریال افزایش یابد.

دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری در یک نگاه

با ورود به سالن برگزاری نمایشگاه فناوری و نوآوری در نگاه نخست وجود این همه غرفه شرکت های نوآور و دانش بنیان در دو طبقه جالب توجه بود، اما پس از کمی گشت زدن در آن، غرفه ها آنچنان هم جلب توجه نمی کردند. در میان شرکت کننده های حاضر کم نبودند شرکت هایی که واقعا دانش بنیان نبوده و در واقع محصولی را که از کشوری دیگر وارد کرده بودند در این نمایشگاه به معرض نمایش عموم گذاشته بودند. برای نمونه می توان به غرفه شرکتی اشاره کرد که واردکننده مدل جدیدی از دستگاه های احراز هویت خارجی بود و محصولاتش در در ورودیه سالن به چشم می خورد. غیر از این شرکت دیگری هم غرفه داشت که ردیاب خودرو می فروخت یا غرفه ای که ادعا می کرد دستبندی دارد که با دست کردن آن خستگی از تن شخص بیرون می رود!

غیر از محصولات غیر فناورانه یا نیمه فناورانه، غرفه های بسیاری هم وجود داشتند که محصولات صنعتی مختص کارخانه ها و کارگاه های تولیدی را به این نمایشگاه در آورده بودند؛ برای مثال ربات های بسته بندی که دقت بالایی داشتند. اما جدا از محصولات صنعتی و دیجیتالی حاضر در نمایشگاه، غرفه هایی محصولات شیمیایی و پزشکی عرضه کرده بودند؛ برای نمونه غرفه داری که ادعا می کرد واکسنی ساخته که نیاز به واردات نمونه مشابه آن را از خارج کشور برطرف می کند.

درخشش ربات جراح سینا

اما در میان همه غرفه ها، ربات جراح با نام «سینا» بیش از همه قابل توجه بود و توانست سوژه خبرساز اینوتکس امسال شود. این ربات که محصولی از یک تیم دانشگاه شریف بود، به ادعای سازنده می تواند بدون حضور پزشک در محل، عمل جراحی انجام دهد. به گفته دکتر فرهمند، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر طرح ربات سینا، این ربات پس از سه سال کار متمرکز با همکاری دکتر علیرضا میرباقری و گروهی دیگر از محققان در دانشگاه صنعتی شریف و همچنین همکاری گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و ساخته شده است.

این ربات از دو قسمت ـ بخش کنترل و بخش جراح ـ تشکیل شده و عملکرد آن به این گونه است که جراح پس از قرار گرفتن در پشت آن بدون این که در اتاق عمل باشد (حتی از یک نقطه دیگر) می تواند بیمار را جراحی کند. به گفته سازنده این ربات، با توجه به دقتی که دارد می تواند لرزش دست جراح را حین عمل کاهش دهد. ضمن این که کاهش میزان خونریزی هنگام جراحی از ویژگی های آن است. این ربات هنوز مراحل آزمایشگاهی خود را طی می کند، ولی تا این لحظه دو عمل جراحی موفقیت آمیز روی دو گوسفند با آن در بیمارستان امام خمینی تهران انجام شده است. به گفته سازنده سینا پس از ربات «داوینچی» محصول کشور آمریکا، این دومین رباتی است که در دنیا چنین قابلیتی را دارد، علاوه بر این که قیمت بسیار پایین تری نسبت به نمونه آمریکایی، در حدود 2 میلیارد تومان دارد. این ربات بیشتر مناسب عمل های جراحی سطحی و لاپاراسکوپی است.

فناوری های جالب توجه

یکی دیگر از غرفه های جالب توجه در این نمایشگاه به دستگاهی مربوط بود که بنا به ادعای مخترع و مدیرعامل شرکت سازنده ، می تواند هر نوع باتری غیر قابل شارژ را شارژ کند تا از آن دوباره استفاده کرد. به گفته مخترع این دستگاه تا 10 بار می توان این کار را روی یک باتری انجام داد و از آن انرژی گرفت.

در طبقه دوم نمایشگاه یکی دیگر از غرفه های جالب توجه که دستاورد یک تیم دانش بنیان را در بر داشت ، ماشینی بود که می تواند به صورت خودکار از صفحات یک کتاب یا اسناد عکس بگیرد و تصاویر آن را وارد رایانه کند. ویژگی جالب این ماشین در ورق زدن خودکار صفحه های کتاب بود. ثبت تصاویر به کمک دو دوربین عکاسی حرفه ای (SLR) درون یک محفظه انجام می گیرد و این ماشین مناسب ایجاد یک کتابخانه دیجیتالی است.

همچنین شرکت ایرانی دیگری وجود داشت که ادعا می کرد پرینتر سه بعدی ساخته که می تواند محصولات صنعتی خاص بسازد. این پرینتر بومی با قیمت 7 میلیون تومان به فروش می رسید و مزیتش قیمت پایین تر نسبت به رقبای خارجی بود.

حضور کمرنگ نوآوری

نوآوری به محصول نیاز دارد؛ محصولی که جلوه گر خلاقیت سازنده اش است و می تواند با ورود به بازار و طی مراحل تجاری سازی سود نصیب صاحب آن کند. این فرآیند به زنجیره ای می ماند که هر یک از حلقه های آن باید به درستی کنار یکدیگر قرار گیرد تا ایده خلاقانه مخترع را به محصول و ثروت تبدیل کند. نوآوری بدون محصول در حد ایده ای آزمایشگاهی باقی می ماند. بنابراین نمایشگاه بهترین مکان برای نمایش و محک نوآوری هایی است که بتازگی به محصول تبدیل شده اند و قصد دارند در قدم بعدی رقابت در بازار واقعی را تجربه کنند.

با توجه به شعار پارک فناوری پردیس به عنوان بهشت فناوری منطقه که متولی برگزاری این نمایشگاه است، انتظار می رفت شاهد شرکت های فناورانه بیشتری از دل این پارک و دیگر مراکز رشد و فناوری دانشگاه های کشور باشیم که محصولات خود را به معرض دید عموم بگذارند. گرچه غرفه های دانش بنیان حضور داشتند، اما کم نبودند شرکت هایی که واردکننده نوعی محصول شرکتی خارجی بودند و غرفه ای بزرگ از فضای این نمایشگاه فناورانه محور را به خود اختصاص داده بودند، حال حضور شرکایی تجاری همچون فناپ را هم به آن بیفزایید که با چند سرویس آنلاین و اپلیکیشن خرید و فروش سهام در غرفه ای 60 متری در اینوتکس حاضر بود.

پارک فناوری پردیس

پارک علم و فناوری مکانی است که افراد صاحب ایده و شرکت های نوپا به آن مراجعه می کنند و پس از ارائه طرح خود و گذراندن آزمون های لازم وارد پارک می شوند. پارک علم و فناوری معمولا وابسته به دانشگاه است و امکاناتی را در اختیار شرکت ها قرار می دهد.

پارک فناوری پردیس با مسئولیت نهاد ریاست جمهوری و ترکیب هیات امنای 14 نفره از وزارتخانه ها، مراکز و افراد علمی و دانشگاهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، در 20 کیلومتری شمال شرق تهران در محدوده فعلی به وسعت 38 هکتار در دو فاز (با افق توسعه تا حدود 1000 هکتار) واقع شده است.

به گزارش جام جم آنلاین،هسته اولیه پارک در سال 80 به وسیله دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری پایه گذاری شد و دانشگاه های صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران به عنوان مهم ترین دانشگاه های خاورمیانه در کنار پروژه قرار گرفتند. پردیس نوآوری (فاز یک) به مساحت 20 هکتار و پردیس دانش (فاز 2) به مساحت 18 هکتار، دو فاز ابتدایی پروژه بوده که مراحل اجرایی آنها در حال انجام است. واحدهای فناور، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع، تحقیقاتی و آموزشی و خدماتی تخصصی و عمومی ازجمله واحدهایی بوده که واجد شرایط استقرار در این پارک هستند. ازجمله مزایای حضور در پارک پردیس می توان به معافیت مالیاتی به مدت 15 سال برای واحد های پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک، معافیت از تمام عوارض معمول کشور، عدم شمول قانون کار برای اشتغال نیروی انسانی در پارک و بهره مندی از مزایای قانونی سرمایه گذاری خارجی و تبادلات مالی مانند مناطق آزاد در پارک اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا