بذر در امنیت غذایی کشور مورد توجه است

 در کشاورزی اولین قدم برای تولید هر محصولی وجود بذر و اندام تکثیری مناسب است. بذر اندامی از گیاه است که برای توالی نسل در آخرین مرحله از حیات گیاه تولید می‌شود.
همچنین نقش استراتژیک حجم تولیدات کشاورزی در امنیت غذایی ملت‌ها، بذر و کیفیت آن در دهه‌های اخیر اهمیت دوچندان یافته است. زیرا بذر محل انتقال ریخته ژنتیکی و کلیه صفاتی است که آن گیاه در خود مستتر دارد. هر چه بذر ازنظر خلوص ژنتیکی خالص‌تر باشد، محصول به‌دست‌آمده دارای کیفیت بهتر و ارزش اقتصادی بیشتری است.
با توجه به اهمیت علمی این موضوع در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی، کارگروهی به‌عنوان بذر و اندام تکثیری، تشکیل‌شده است.

فعالین عرصه گیاهان دارویی برای افزایش کمی و کیفی محصول و حضور فعال در بازار داخلی و جهانی نیاز مبرم به بذر مناسب دارند و این کارگروه که از متخصصین و چهره‌های علمی این حوزه تشکیل‌شده است، وظیفه ایجاد هماهنگی بین بخشی و راهنمایی و راهبری فعالین گیاهان دارویی در بخش بذر و اندام تکثیری را برعهده‌گرفته است.
در روال جاری، وزارت جهاد کشاورزی، متولی اصلی تأمین بذر و سایر نهاده‌های موردنیاز تولید‌کنندگان در بخش کشاورزی ازجمله در حوزه گیاهان دارویی است.
بااین‌همه با توجه به اینکه پس از تشکیل ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک جهش کمی و کیفی قابل‌توجه در حوزه گیاهان دارویی به وجود آمده است، لاجرم، این ستاد نمی‌توانست به موضوع مهمی همچون بذر نیز بی‌تفاوت باشد.
بر این اساس در کارگروه بذر و اندام تکثیری، کارشناسان خبره‌ای از مراکز علمی حضور دارند و علاوه بر آن از کلیه مسئولین بخش اجرایی دولتی در این حوزه دعوت می‌شود تا در کنار فعالین بخش خصوصی در این کارگروه حضور یابند تا با همرسانی نظرات هر سه ضلع:  دانشگاه، فعالین بخش خصوصی و مسئولین دولتی، یک خروجی بهره‌ورِ و پیشرو حاصل شود.
با توجه به نقش بذر در امنیت غذایی کشور، لازم است تا زیست‌بوم تخصصی این حوزه با حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان توسعه یابد.بذری که توسط تولیدکنندگان گیاهان دارویی در حال حاضر استفاده می‌شود، به دلیل فقدان ارقام ژنتیکی اصلاح‌شده اصطلاحاً به « توده گیاهان دارویی» معروف است که فاقد خلوص ژنتیکی مناسب است.

بنابراین انجام فعالیت‌های مربوط به اصلاح و معرفی ارقام گیاهان دارویی به‌ویژه برای گیاهان بومی و سازگار با شرایط آب و هوایی کشورمان از سوی مؤسسات تحقیقاتی مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و سایر مراکز ذی‌ربط احساس می‌شود. به همین خاطر فعلاً گریزی از استفاده از بذر توده ناخالص گیاهان دارویی نیست هرچند با اتخاذ تدابیری چون سلکسیون و خالص‌سازی فیزیکی اولیه و فرآوری و عرضه آن در بسته‌بندی‌های مناسب کیفیت بذور مذکور را ارتقا بخشید.
پرسش این است که چرا باید شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان بخش خصوصی به حوزه بذر ورود کنند و توجیه اقتصادی این مسئله چگونه است؟ باید گفت که با توجه به ارزش افزوده بسیار بالایی که فناوری‌های نوظهور حوزه اصلاح و تهیه بذر به همراه دارد، شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه بذر از حاشیه سود بسیار قابل‌توجهی برخوردار هستند.
مضاف بر این وابستگی به واردات بذر از خارج از کشور، آسیب‌ها و ملاحظاتی دارد که از منظر اقتصادی و پدافند غیرعامل قابل‌بررسی و واکاوی است. لذا زمینه بسیار مناسبی برای ورود و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه بکر در کشور فراهم است تا از یکسو با توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های مربوطه درزمینهٔ اصلاح، فرآوری و عرضه استاندارد بذور کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی به توسعه فناورانه تلاش‌های جاری کمک کنند و از سوی دیگر از مزیت‌های اقتصادی فراوان در این زمینه بهره‌مند گردند.
در سطح جهانی گردش مالی تجارت بذر از مرز میلیاردها دلار عبور کرده است، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور علاقه‌مند، باید بدانند که این حوزه از توجیه اقتصادی بسیار مناسبی برخوردار است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی نیز همواره از فناوری‌های نوظهور حمایت کرده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا