انهدام سیارکی با نام HERA

آژانس فضایی اروپا (ESA) با همکاری ناسا، ماموریت انهدام سیارک با نام HERA را تایید کردند. در این ماموریت قرار است تکانه برخورد یک فضاپیما به سیارک بررسی شده و امکان از بین رفتن آن سنجیده شود.
این ماموریت که ۳۲۰ میلیون دلار هزینه در پی دارد، با همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا صورت می‌گیرد. در ابتدا قرار است که این دو سازمان، فضاپیمایی به یک مجموعه دوتایی سیارک به نام دیدیموس (Didymos) بفرستند. در مرحله اول، فضاپیمای ناسا به نام دارت (DART) با سرعت ۲۱۴۳۷ کیلومتر بر ساعت به سیارک کوچکتر به نام دیدیمون (Didymoon) برخورد می‌کند. این برخورد توسط ماهواره ایتالیایی LICIACube نظارت می‌شود.
در ادامه HERA برای بررسی و نقشه‌برداری از محل برخورد، به سمت آن می‌رود. یکی دیگر از اهداف HERA، اندازه‌گیری جرم دیدیمون خواهد بود. فضاپیمای HERA قرار است دو ماهواره مکعب شکل کوچک به سیارک بفرستد که توانایی پرواز در نزدیکی سطح آن را دارد. در ادامه این دو ماهواره روی سطح دیدیمون می‌نشینند.
این دو ماهواره که به اندازه یک کیف دستی هستند، مانند پهپاد‌هایی عمل خواهند کرد که داده‌های حیاتی از محل برخورد را دریافت خواهند کرد. دانشمندان در ادامه به کمک این داده‌ها می‌توانند جرم دیدیمون را بررسی کنند و به کمک آن، ساختار آن را نیز به دست بیاورند.
ESA در این رابطه می‌گوید:
هدف از ماموریت HERA این است که برخورد با سیارک را به تکنیکی مشخص تبدیل کنیم تا بتواند از سیاره ما محافظت کند.
از آن جایی که دیدیمون به دور سیارک بزرگ‌تر خود می‌چرخد، دانشمندان می‌توانند به کمک تاثیرات برخورد DART، هرچند که کوچک هم باشند تکانه آن را بررسی کنند. (یعنی در اثر برخورد، کمی از مدار خود خارج شود که دانشمندان هم می‌خواهند همین اثر را بررسی کنند).
سیارک کوچک‌تر، اندازه‌ای برابر یکی از اهرام مصر دارد. این بدین معنی است که سیارک دیدیمون آنقدر بزرگ است که می‌تواند یک شهر را نابود کند. با این حال، این ماموریت کمی سخت است، زیرا هر دو سیارک کوچک هستند و تاکنون هیچ فضاپیمایی نتوانسته به سمت این دوستان فضایی کوچک پرواز کند.
البته که احتمال برخورد سیارک به کره زمین کمی دور از انتظار است، اما با توجه به ۲ هزار شیئی که در اطراف کره زمین می‌چرخند، باید راه حلی برای مقابله با آن پیدا کرد

یکی از دانشمندان در این رابطه می‌گوید:ما به دقت ۲ هزار شیء دور کره زمین را بررسی می‌کنیم تا از پیوستن به کلکسیون زیبای دایناسورهای در برلین جلوگیری کنیم.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا