گربه مصری مومیایی‌ شده کشف شد

از آنجایی‌ که در گذشته، مصر یک جامعه کشاورزی محسوب می‌شده، پس می‌توان به اهمیت وجود گربه‌ها برای مقابله با مارها، موش‌ها و سایر جوندگانی که به انبارهای غله حمله می‌کردند پی برد. هر فرد در صورت آسیب رساندن به گربه حتی به‌صورت تصادفی، جریمه‌های سنگینی را متحمل می‌شد. گربه‌ها را اغلب به‌صورت دسته‌جمعی یا فردی با صاحبانشان مومیایی و دفن می‌کردند تا در جهان دیگر به آن‌ها ملحق شوند.

اخیراً راز جالبی درباره یکی از این گربه‌ها با قدمت 2500 سال که در موزه هنرهای زیبای رن فرانسه نگهداری می‌شود، کشف‌ شده است. با استفاده از اسکن سه‌بعدی و اشعه ایکس مشخص گردید که این مومیایی متعلق به یک گربه نیست، بلکه بقایای چندین گربه است و بجای سر حیوان نیز یکپارچه گلوله شده قرار داده بودند.

طبق نظر باستان شناسان در این مومیایی چندین تکه استخوان متعلق به دم و 5 پا مشاهده‌ شده است. میلیون‌ها مومیایی از حیوانات وجود دارد که تعداد کمی از آن‌ها مورد مشاهده قرار گرفته‌اند. برخی از مومیایی‌ها خالی هستند، برخی تنها شامل یک استخوان‌اند و گاهی جسد یک گربه را به‌صورت کامل مومیایی نکرده‌اند. به اعتقاد برخی محققان ما با یک کلاه‌برداری باستانی مواجه هستیم که توسط روحانیون بی‌ملاحظه ترتیب داده‌ شده است، کسانی که معتقدند راه‌های بی‌شماری برای مومیایی حیوانات وجود دارد.

در موزه تاریخ طبیعی کارنگی در پیتسبورگ در پنسیلوانیا یک گربه مومیایی‌ شده وجود دارد که در کنار عکس حاصل از اشعه ایکس آن قرار داده‌ شده است، این عکس نشان‌دهنده اسکلت کامل گربه است.

DNA به‌ دست‌ آمده از گربه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها ده هزار سال پیش در مصر و اطراف آن دیده شدند و به سمت انبارهای گندم رفتند. مردم که از مزیت وجود گربه‌ها باخبر شده بودند، شروع به غذا دادن به آن‌ها و وارد کردنشان به داخل خانه‌ها کردند.

عده‌ای معتقدند که مصریان گربه‌ها را پرستش نمی‌کردند بلکه معتقد بودند که گربه‌های دارای یک انرژی الهی هستند. روحانیون معابد گربه‌های مومیایی‌شده را به زائران می‌فروختند، به همین دلیل امکان تقلبی بودن بسیاری از آن‌ها مانند گربه‌ای که در فرانسه نگهداری می‌شود وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا