تاثیر منفی کمبود خواب روی زندگی

محققان می گویند نداشتن خواب کافی علاوه بر کاهش تمرکز، روی قسمت های دیگری هم تأثیر منفی می گذارد. آنها در تحقیقات خود دریافتند افرادی که از کمبود خواب رنج می برند، دو برابر بیشتر از افرادی که خواب کافی داشته اند در محل کار دچار اشتباه می شوند. علاوه بر این افراد خواب آلود تا سه برابر مشکلات بیشتری در تمرکز کردن دارند.

کاهش تمرکز و حواس پرتی می توانند درصد ارتکاب به اشتباهات سنگین را در زندگی روزمره و شغلی افزایش دهند؛ اشتباهاتی که می توانند تبعات ناراحت کننده ای داشته باشند. کاهش تمرکز حین رانندگی و عدم توانایی در انجام صحیح کارهای چند مرحله ای (مثل معاینه شدن توسط پزشک خسته)، از این جمله این پیامدها هستند.

محققان در مطالعات خود روی 138 بیمار مطالعه کردند که 77 نفر از آنها تمام مدت شب را بیدار ماندند. آنها صبح روز بعد در بررسی های خود متوجه شدند درصد خطا در هر دو گروه بالا رفته است؛ با این تفاوت که درصد خطا در افرادی که شب را نخوابیده بودند (30 درصد) نسبت به افرادی که شب را خوابیده بودند (15 درصد)، بیشتر است.

«کیمبرلی فن» (Kimberly Fenn)، مدیر آزمایشگاه یادگیری و خواب از دانشگاه ایالتی میشیگان می گوید:

«افرادی که کمبود خواب دارند باید در انجام همه فعالیت ها احتیاط کنند. آنها نمی توانند از اشتباه نکردن خود مطمئن باشند.»

پژوهشگران اشاره می کنند که کمبود خواب ممکن است روی کارهایی که به طور خودکار انجام می شوند، تاثیر چندانی نداشته باشد ولی به طور کلی روی زندگی روزانه فرد اثر منفی می گذارد.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا