رشد شاخص کل بورس تهران

همچنان نمی‌توان در خصوص پایداری محرک‌های صعودی اخیر سهام با قاطعیت اظهارنظر کرد. از طرفی نیز رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها را نمی‌توان با هیچ روایتی توجیهی کرد. در شرایطی که بار دیگر شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن فاصله اندکی تا سقف تاریخی خود را دارا هستند نمی‌توان از موارد بااهمیت بر نوسان احتمالی سهام صرف‌نظر کرد.

سهام روز گذشته رشد دسته‌جمعی را تجربه کرد. دلایل و بهانه‌های مختلفی برای رشدهای اخیر سهام مطرح می‌شود. یکی از این موارد رشد نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین برخی اخبار از بودجه کشور بود.  

در این خصوص بعضا احتمال عدم تغییر قیمت انرژی برای تولید به عنوان یک ریسک که در هفته‌های قبل مطرح بود بر اساس آمار اولیه به نظر رفع شده است و در شرایط کنونی با چشم‌انداز ادامه قیمت انرژی ارزان در صنایع مختلف و تکرار سطوح بالای سودآوری سال 98 در سال آینده به رشد قیمتی سهام طی روز گذشته کمک کرد.

در این بین بهانه‌ها برای نوسان ارز نیز بیش از قبل مشاهده می‌شود. روز گذشته نرخ دلار در بازار تهران تا بیش از 12700 تومان نیز رشد کرد. به عقیده برخی از فعالان بازار ارز شایعات پیرامون نرخ دلار 11 هزار تومانی بودجه دولت در رشد نرخ ارز در بازار آزاد موثر بوده است. فضای روانی هفته‌های اخیر نوسان بازار ارز را تشدید کرده است. مواردی مانند هفته‌های پایانی سال میلادی، ناآرامی‌های داخلی به دنبال اصلاح قیمت بنزین و روز گذشته نیز نوسان دلار روی خبر ارزی بودجه از جمله مواردی است که در التهاب روانی بازار ارز موثر بوده است.

فارغ از فضای روانی که در شرایط کنونی نوسان ارز را در دست گرفته است اما باید به این موضوع توجه داشت که اتفاقا اصلاح قیمت بنزین و همچنین اعلام نرخ دلار 11 هزار تومانی برای بودجه سیگنال نزولی برای بازار ارز نسبت به حالت قبل (بنزین ارزان و نرخ دلار 4200) محسوب می‌شود.

گرچه روز گذشته بار دیگر اخبار ضد و نقیضی از ادامه نرخ 4200 به گوش رسید. همچنان مباحث قابل توجهی از بودجه کشور در سال آینده مشخص نیست و باید تا انتشار متن کامل لایحه بودجه و در ادامه تغییرات احتمالی آن در مجلس منتظر ماند. از طرفی بار دیگر جای خالی بازارساز در بازار ارز محسوس است و نمی‌توان اثر احتمال حضور قدرتمند بازارساز ارزی پس از فروکش التهاب روانی این بازار را نادیده گرفت.

به صورت کلی اگر بورس تهران تنها به واسطه رشد نرخ دلار مسیر صعودی را در پیش گرفته است باید در خصوص ادامه نوسان نرخ دلار ابراز تردید کرد. گرچه اگر سیگنال‌های تورمی از بودجه کشور منتشر شود احتمال تضعیف ارزش ریال نیز وجود دارد.

با این حال همان‌طور که در گزارش‌های دیروز «دنیای بورس» تاکید شده بود نمی‌توان با قاطعیت از تثبیت محرک‌های صعود سهام از سمت بودجه صحبت کرد و معامله‌گران باید ریسک این موضوع را در تصمیم‌گیری‌های خود مدنظر قرار دهند.

صعود بدون پشتوانه کوچک‌ترها

شاخص کل تهران کمتر از 9 هزار واحد تا سقف تاریخی خود فاصله دارد از طرفی تنها هزار واحد تا عبور شاخص کل هم‌وزن برای عبور از سقف تاریخی راه باقی مانده است. در حالی‌که می‌توان نشانه‌های ارزندگی را در سهام شرکت‌های بزرگ‌تر بعضا قابل رویت است اما همچنان نسبت به نوسان پرشتاب قیمت کوچک‌ترهای بازار باید هراس داشت.

رشدهای پیاپی هفته‌های اخیر نیز فضای معاملاتی این گروه‌ها را ترسناک‌تر از قبل ساخته است. در حالی‌که موقعیت‌های سرمایه‌گذاری جذابی در میان شرکت‌های بزرگ‌تر و نمادهای بنیادی وجود دارد شاید باید به صورت مستقیم به سهام‌داران شرکت‌های کوچک‌تر توصیه کرد که انتظارات خود را از مسیر آتی تعدیل کنند. گرچه قدرت نقدینگی و نوسان چشم‌بسته سهام در شرایط کنونی مسیر صعود قیمت را روشن ترسیم می‌کند اما همین ویژگی‌ها می‌تواند چرخش ناگهانی را به دنبال داشته باشد و نقطه تاریک بازگشت برای هیچ‌کس دقیقا مشخص نیست.

سهام برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری به وضوح از ارزش ذاتی آن‌ها فراتر رفته است و فاصله آن نسبت به ارزش روز دارایی‌ها هر روز بیشتر می‌شود. زمانی‌که معامله‌گران سهام موضوع به این سادگی (ارزش‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری) و ریسک به این سنگینی (حباب قیمت) را نادیده می‌گیرند باید نسبت به کل معاملات سهام و به خصوص کوچک‌ترها هشدار داد.

برای سهام برخی از شرکت‌ها به جایی رسیده‌ایم که حتی تخیل نیز نمی‌تواند ارزش کنونی این نمادها را توجیه کند. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد به صورت مستقیم نسبت به نوسان این نمادها هشدار داد.

اما این نکته نیز نمی‌توان نادیده گرفت که ارزش‌های تخیلی کنونی سهام برای این شرکت‌ها نیز ممکن است در یک شرایط در آینده قابل توجیه باشد و آن متصور بودن تورم‌های افسارگسیخته برای آینده اقتصاد کشور است که البته در مقایسه سهام با یکدیگر باید گفت با این شرایط نیز خرید سهام چنین شرکت‌هایی توجیه ندارد.

ماه طلایی بازار جهانی

در آخرین ماه از سال 2019 میلادی به سر می‌بریم و همچنان انتظار برای تعیین تکلیف جنگ تجاری وجود دارد. بعضا از احتمال انتشار اخبار مثبت تا میانه ماه دسامبر مواردی از سوی طرفین مطرح می‌شود ولی پس از مشاهده رویه تصمیم‌گیری در ماه‌های گذشته به هیچ وجه نمی‌توان با قاطعیت از رویه آتی مذاکرات این دو کشور صحبت کرد. اما همچنان باید توجه داشت که اگر مذاکرات تجاری ختم به خیر شود می‌تواند سیگنالی برای رشد قیمت کالاها باشد.

امروز نیز انتشار آمار اقتصادی چین در حمایت از بازار کالایی موثر بود. شاخص فعالیت کارخانه‌های چین فراتر از پیشبینی‌ها بود و همین موضوع به رشد قیمت نفت و دیگر کالاها منجر شد. در شرایطی که آمار اقتصادی چندان امیدوارکننده‌ای در ماه‌های قبل منتشر نشده بود آمار مثبت امروز از بزرگترین مصرف‌کننده کالای خام جهان تابلوی کامودیتی‌ها را به رنگ سبز درآورد. علاوه بر این انتظار برای تصمیم اعضای اوپک و روسیه در خصوص کاهش دوباره سقف تولیدات نیز در رشد قیمت نفت موثر بوده است.

ماه پیش رو چه برای بازارهای داخلی و همچنین بازارهای جهانی پرخبر است و می‌تواند نوسان قابل توجه بازارها را رقم بزند بر این اساس باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. 

منبع: دنیای بورس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا