آلودگی هوا، بلای جان شهرنشینان

طی روزهای اخیر، شاهد بالاترین سطح آلودگی هوا در پایتخت و دیگر کلانشهرها بوده ایم. گرچه مدارس این کلانشهرها تعطیل شدند اما آلودگی هوا تاثیر خود را گذاشت و بسیاری از افراد را روانه بیمارستان کرد.

 بنابر اعلام پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور، آلودگی هوا ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر را روانه مراکز پیش‌ بیمارستانی و بیمارستانی ساخت. از این تعداد ۵۱۰۰ نفر بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و ۷۷۳۰ نفر بیماران مبتلا به مشکلات قلبی بوده ‌اند. در این بین استان های اصفهان، البرز و تهران به ترتیب بیشترین آمار مراجعه ‌کنندگان به مراکز درمانی را به خود اختصاص داده ‌اند.

به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، آلودگی هوا در برخی از اوقات در چند منطقه تهران بیش از 30 برابر حد مجاز است. البته این وضعیت تنها به پایتخت اختصاص ندارد و استان هایی مانند فارس، اصفهان و خوزستان نیز مشکل آلودگی هوا دارند. این مشکل می تواند باعث تشدید سایر بیماری ها از جمله بیماری آنفلوآنزا باشد.

بررسی اثر آلودگی هوا بر مرگ و میر

وحید مغانی، دانش آموخته دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با راهنمایی استاد دکتر محمد وصال، طی پژوهشی به اثرات آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر 6 کلان شهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز و شیراز پرداخته است.

یافته های تحقیق او حاکی از آن است که افزایش میانگین گاز مونواکسید کربن و دی اکسید گوگرد سبب افزایش مرگ و میر به علت بیماری های تنفسی و افزایش میانگین ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون باعث افزایش میزان مرگ و میر به علت بیماری های گوارشی می شود.

قصور دستگاه های اجرایی

حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور در این خصوص اظهارداشت: تنها یک دستگاه مقصر اصلی آلودگی هوا نیست. سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مربوطه و آحاد مردم باید در این زمینه دست به دست هم دهند و همکاری لازم را داشته باشند اما متاسفانه دستگاه ‌های مختلف به وظایف خود عمل نکرده یا به درستی عمل نمی ‌کنند؛ از تولید بنزین و سایر سوخت ‌ها گرفته تا کسانی که مدیریت شهری دارند باید با حرکت هماهنگ به سمت و سویی بروند که نتیجه آن یک هوای سالم باشد.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر تهران نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر موضوع آلودگی هوا به یک مساله مناسبتی تبدیل شده است. در پاییز مساله آلودگی و وارونگی هوا مورد توجه قرار می گیرد اما پس از گذشت دوره بحرانی، این مساله رنگ می بازد. حدود سی سال است که این سناریو مدام تکرار می شود.

وی افزود: هم اکنون قوانین خوبی در مورد کاهش آلودگی هوا در مجلس به تصویب رسیده است اما متاسفانه به آن عمل نمی‌ کنیم. اگر این قوانین  را اجرایی می ‌کردیم اکنون وضعیت این ‌گونه نبود.

به گفته وی، علاوه ‌بر فعالیت خودروها، وسایل گرمایشی به ‌کار رفته در ادارات و منازل نیز منشا آلودگی هوا محسوب می شوند. اگر می‌خواهیم آلودگی هوای تهران را کاهش دهیم باید به این دو موضوع( آلایندگی خودروها و وسایل گرمایشی) به‌طور همزمان توجه داشته باشیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا