صنایع خلاق، باید در صدر توجهات فرهنگی و اقتصادی باشد

دکترفاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سیناپرس درباره حمایت از صنایع خلاق گفت:صنايع خلاق و فرهنگي در توسعه محلی و منطقه‌ای نقش دارند. توسعه فرهنگ‌بنيان، براي تمامی مناطق در تمامی مراحل توسعه مربوط است و می توان از زيرساخت‌ها و ساير منابع محلی برای افزايش دادن مزيت‌های مقايسه‌ای اقتصاد محلی و تحريك خلاقيت بهره جست.

 نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در بسياری از مناطق، بخش صنایع خلاق، به‌سرعت در حال رشد است و از حيث رشد در کسب‌وکارهای جديد، گردش مالي و اشتغال، عملكرد بهتری نسبت به بخش‌های گذشته دارد. این وضعیت حتی  در شرایط سخت اقتصادي در زمينه ایجاد اشتغال رشد نشان داده و از بزرگ‌ترین حيطه‌های اشتغال افراد است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ که سال گذشته شروع به کار کرده است به عنوان مرجعی آکادمیک، بستر مناسبی است که با هماهنگی و تعامل میان دستگاه اجرایی و تقنینی تجاری سازی محصولات فرهنگی و گسترش شرکت های دانش بنیان توسعه یابد و مورد حمایت در عرصه های موضوع است.

 وی تصریح کرد:صنایع دستی ،حوزه گردشگری، رسانه های تصویری، هنرهای نمایشی، عکاسی، طراحی، مد و لباس، نشر و بازی و نرم افزارهای سرگرمی و… به صورت جدی در حوزه کاری کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنینی و نظارت قرار داشته است.

این در حالی است که  تعامل و استماع مطالبات و تبادل افکار با فعالان این عرصه جهت طرح ایده های نو و حمایت و بسط این ایده های نوین نیز همواره مورد توجه کمیسیون بوده است.

 عضو فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: استقلال وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و توجه به برنامه های ارائه شده در این حوزه، بررسی لایحه حمایت از مالکیت فکری، بررسی لوازم تقویت اقتصاد فرهنگی،بازبینی قانون ساماندهی مد و لباس و عضویت در این کارگروه،رایزنی برای اشتغال فارغ التحصیلان تئاتر و حمایت از صنایع فرهنگی و … از  جمله مسائلی است که به صورت جدی در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر ذوالقدر تصریح کرد: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ که سال گذشته شروع به کار کرده است به عنوان مرجعی آکادمیک، بستر مناسبی است که با هماهنگی و تعامل میان دستگاه اجرایی و تقنینی تجاری سازی محصولات فرهنگی و گسترش شرکت های دانش بنیان توسعه یابد و مورد حمایت در عرصه های موضوع است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اقدامات كليدي – سياستي كه بايد در سطح ملت – دولت براي رونق بخشيدن به اقتصاد خلاق به كار گرفت و مواردی از جمله افزايش سرمايه‌گذاري در سرمايه‌هاي انساني، تقويت چارچوب‌های حقوقی و قانونی، فراهم كردن بودجه بالاتر و دسترسی به ابزارهای اقتصادی، تقويت زيرساخت‌های سازمانی و بهبود سياست‌های تجارت و راهبردهای صادرات را شامل می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:موضوع کار و گسترش کارآفرینی شرکت‌ها، واحدها و تیم‌های نوآور در حوزه صنایع فرهنگی با اولویت صنایع دستی، گردشگری، رسانه، مد و لباس و طراحی وارد شده در این پارک و ایده ها و خلاقیتشان ، به لحاظ ساختاری و تسهیل امور از مسائل مورد رسیدگی است.

بدون شک امروزه  صنایع خلاق هستند که با صرف هزینه و زمان نقش درآمدزایی و ایجاد اشتغال را درکشور بازی می کنند.به همین دلیل باید در صدر توجهات فرهنگی و اقتصادی قرار بگیرد.

گفتگو: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باید به این موارد بیشتر توجه بشه که اینها میتونه به اقتصاد کشور و اشتغال زایی کمک کنه و خانواده ها رو نجات بده و جوانان از این غول بیکاری نجات پیدا کننئوکم نیستند جوانان خلاق و با استعداد در کشور ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا