خطر سقوط ماهواره‌ها جدی است

یان ورنر (Jan Wö​rner) رئیس آژانس فضایی اتحادیه اروپا (ESA) در شورای نشست روسای آژانس‌های فضایی اروپا که در شهر سویای اسپانیا برگزار شد اعلام کرد: از حدود 4 هزار و 500 ماهواره موجود در مدار، فقط 1500 ماهواره فعال هستند.

آژانس فضایی اتحادیه اروپا در تلاش است تا برنامه‌هایی را برای از بین بردن آن‌ها طراحی کند. به همین دلیل شرکت‌هایی مانند ایرباس درحال‌توسعه فن‌آوری‌هایی مانند space harpoons و شبکه‌های مرتبط با آن هستند. زباله‌های فضایی در مدارهای مختلف کره زمین شناور هستند که خطری جدی به شمار می‌روند.

پژوهشگران و دانشمندان علوم فضایی ابراز نگرانی می‌کنند كه زباله‌های فضایی ممکن است با ماهواره‌های فعال یا ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد كنند كه در این صورت یک فاجعه جدی رخ‌داده و حجم زیادی از زباله به سمت لایه‌های مختلف مدار و حتی سطح زمین سرازیر خواهد شد.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «ما در حال طراحی یك مأموریت ویژه هستیم که بر اساس آن برخی از ماهواره‌های از رده خارج اروپایی از مدار خارج شوند. ما همچنین تلاش می‌کنیم که نشان دهیم می‌توان با انجام اقداماتی در جهت دفع مستقیم زباله‌ها، از سقوط این زباله‌های فضایی در آینده جلوگیری کرد.»

پژوهشگران و دانشمندان علوم فضایی ابراز نگرانی می‌کنند كه زباله‌های فضایی ممکن است با ماهواره‌های فعال یا ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد كنند كه در این صورت یک فاجعه جدی رخ‌داده و حجم زیادی از زباله به سمت لایه‌های مختلف مدار و حتی سطح زمین سرازیر خواهد شد. ورنر همچنین خواستار انجام مأموریت‌های ویژه‌ای برای مواجه و تخریب شهاب‌سنگ‌ها شده و آن را مانند بازی بیلیارد در فضا توصیف کرد.

رئیس آژانس فضایی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: دایناسورها به دلیل برخورد شهاب‌سنگ با زمین از بین رفتند. ما نمی‌خواهیم به همین دلیل و براثر برخورد شهاب‌سنگ از بین برویم. ما از همتایان آمریکایی خود درخواست همکاری جدی در این رابطه داریم.

در نشست اخیر سویل، مدیران ارشد فضایی کشورهای اروپایی در رابطه با مأموریت‌های آتی این سازمان در سال آینده بحث و تبادل‌نظر کردند. گراهام تورنوک (Graham Turnock) رئیس آژانس فضایی بریتانیا در این جلسه اعلام کرد: بریتانیا پس از برکزیت به حضور کامل خود در آژانس فضایی اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد. بریتانیا همچنین امیدوار است که بتواند در پروژه ایستگاه فضایی Gunway Lunar Gateway، مشارکت داشته باشد.

بر اساس آمارهای موجود؛ بیشترین میزان زباله‌های فضائی موجود در مدار زمین به سه کشور روسیه؛ ایالات‌متحده آمریکا و چین تعلق دارد. هم‌اکنون بیش از 17 هزار و 472 شی‌ء ساخته‌شده توسط انسان در نزدیکی کره زمین و در مدار این سیاره سرگردان هستند. در میان این تعداد شی‌ء موجود در مدار زمین تنها یک هزار و 442 عدد در حال فعالیت بوده و مابقی آن‌ها به تعداد 16 هزار و 30 قطعه، زباله محسوب می‌شوند.

عمده اشیای غیرمفید موجود در مدار زمین عبارت‌اند از: راکت‌های فضاپیما، ماهواره‌های از رده خارج، بقایای وسایل نقلیه فضائی و زباله‌ها و قطعات فضاپیماها و ماهواره‌های موجود در مدار زمین که کارشناسان، در شرایط فعلی وزن کلی این زباله‌های فضایی را، نزدیک به صد هزار تن تخمین زده‌اند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا