تشخیص سرطان پستان با روش تصویربرداری جدید

این روش پتانسیل این را دارد که سرطان پستان در زنان را بهتر تشخیص دهد. این سیستم در میان یافته‌های مطالعه‌ای است که در مجله "IEEE Transactions on Biomedical Engineering" منتشر شده است. در این پژوهش که توسط محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و با همکاری مرکز سرطان "Roswell Park Comprehensive" انجام شده است آمده که محققان این دانشگاه در حال توسعه یک سیستم تصویربرداری هستند که "اسکن ماموسکوپ دوگانه" (Dual Scan Mammoscope) نام دارد که ترکیبی از فناوری اولتراسوند و نور است.
محققان پروژه امیدوارند که سیستم تصویربرداری ساخت آنها به تشخیص زودهنگام سرطان پستان کمک کند.روش‌های متعددی برای تصویربرداری وجود دارد که می‌توان از میان آنها به "ام‌.آر.آی" اشاره کرد. اما ام‌.آر.آی یک روش گرانقیمت است که ممکن است سبب بروز آلرژی در فرد شود. علاوه بر آن حمل این دستگاه آسان نیست.
اصولا پزشکان به طور منظم از دستگاه ماموگرام برای تشخیص سرطان پستان استفاده می‌کنند.با این‌که این روش موثر است، ولی در زنانی که بافت سینه آنها متراکم است، نمی‌توان به خوبی از این دستگاه بهره گرفت و این روش تاثیر کمتری روی آنها دارد.
بر خلاف ماموگرام، این دستگاه جدید که "DSM" نام دارد، بدون اشعه است و از یک لیزر برای روشن ساختن بافت پستان استفاده می‌کند.
ترکیب لیزر و اولتراسوند در یک روش تصویربرداری "پرتونگاری فوتوآکوستیک" نام دارد.در این دستگاه از هموگلوبین استفاده می‌شود و تصویربرداری از بافت پستان را ممکن می‌سازد.
محققان پروژه گفته‌اند که این دستگاه به نوعی در حد میلی‌متری تومورها را تشخیص می‌دهد. این محققان در حال آزمایش دستگاه روی افراد مختلف با فیزیک بدنی متفاوت هستند.